Hur går en utredning till?
Hej, jag bara undrar hur en utredning på Asperger och ADD går till? Jag är just nu under en utredning för Asperger och min mamma har skrivit i massor lappar och sådär. Vad kommer mer göras? Kommer jag få göra tester, isåfall vilka?
Mig

BUP svarar:
Hej Mig!
En utredning för att undersöka Asperger och adhd/ADD brukar gå till så att man får göra tester tillsammans med en psykolog för att se vilka styrkor och eventuella svagheter man har, så att man kan få bästa möjliga hjälp. Vanliga tester som görs då är en bred begåvningsbedömning och även tester som mäter arbetsminnet. Man brukar även göra en samspelsbedömning samt ibland även använda sig av fler specifika tester för att mäta till exempel planerings- och koncentrationsförmåga.
I utredningen tar man även en anamnes. Det betyder att man intervjuar föräldrarna för att veta hur det var när du var yngre och hur det har sett ut runt omkring dig under uppväxten. Man brukar även skicka ut formulär till föräldrarna och till skolan för att få en bredare bild. Därefter får man även träffa en läkare som gör en kroppslig undersökning för att se om man har någon annan sjukdom.
Slutligen sammanställs resultaten från psykologtestningen, anamnesen, läkarundersökningen och formulären och det resulterar i en eventuell diagnos, eller inte, beroende på vad de visat. Exakt hur det kommer att bli för dig rekommenderar jag dig att fråga din BUP-mottagning!
Jag hoppas att de berättar mer och framförallt mer utförligt, så att du vet vad du kommer att få vara med om.