Hör en röst och det piper i huvudet
Under 4 år har jag mått dåligt. Jag har hört röster och blivit sexuellt uttnytjad, misshandlad, skar mig under en lång tid. I dagens läge är det mycket bättre, har en fästman och en son på 7 månader.
Jag har gått hos bup under 8 månader. Men inte längre. Mådde jätte bra under en period, men nu har det börjat spåra ut igen. Ibland hör jag en röst i form av min mamma som både pratar lugnt och skriker, och att det är förmodligen jag som skriker i bakgrunden. Allt jag tar i gör ifrån sig ett ljud som gör att jag blir super stressad. Det piper i huvudet också.
Men jag har även misstänkt bipolärsjukdom, då jag på flera eller alla punkter på symptomen känt igen mig. Min kille vill att jag ska prata med någon, men jag har redan under 4 år pratat med 5 stycken. Jag vill inte heller prata med någon vuxen för att jag är rädd att dom ska se mig som en dålig mamma som mår såhär.
Och vårt förhållande börjar spricka när jag mår såhär och det vill jag verkligen. Vet inte vad jag ska göra.
Jag vill må bra och tycka om mig själv. Men vet inte alls hur jag ska göra.
Bollnäs

BUP svarar:
Hej tjej 17!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver hit och försöker sortera i dina svårigheter och samtidigt fundera på vad du ska göra just nu, för att må bra igen. Det låter som om du har gjort ett jobb med dig själv och dessutom skaffat dig en egen familj med fästman och barn under den här tiden. Det är lätt att tänka att du har en förmåga att ta tag i saker och en kraft att ta dig vidare.
Det kan vara så när man får barn, att många föräldrar får en ny sorts känslighet. Den känsligheten är till för att mammor (och pappor också) ska kunna ta till sig barnet och känna av dess signaler. Men den kan också drabba en själv och speciellt om man har jobbiga saker i sin historia, kan det ibland vara så att de kommer upp till ytan igen, på ett nytt sätt. Jag undrar om det möjligen kan vara så för dig. Samtidigt är det svåra saker som du har erfarenhet av, som det ibland kan ta längre tid att jobba med och som man kan behöva jobba med i olika omgångar.
Jag undrar om du har talat med fem olika behandlare under fyra år? Om det är så är det lätt att förstå att du inte tycker att du inte vill gå in i en ny terapeutisk relation och jobba med dig själv. Samtidigt kan jag inte se så många andra alternativ. Det är bra att kunna ventilera med vänner och din pojkvän, hur du har det och hur du känner men att du ska kunna jobba med dig själv, för att se om det går att förstå vad som händer på insidan, brukar det behövas en annan sorts kontakt.
Det är en styrka hos dig att du vill vara en bra mamma för ditt barn och att du har ambitioner med ditt föräldraskap. Samtidigt mår ditt barn endast bra om du mår någorlunda bra, eftersom ni hänger så tät ihop. På sikt är det bättre för ditt barn att du tar hjälp. Däremot vet jag inte vart det kan vara bra att vända sig där du bor. På vissa BUP-mottaningar finns det Mottagning för unga som är för ungdomar mellan 16-20 år. Det är till Psykiatriska öppenvårdsmottagningar för vuxna du ska vända dig från och med att du fyller 18 år. Ibland finns det psykolog och kurator på vissa vårdcentraler. Du får kolla upp hur det är på din vårdcentral.