Har svårt att koncentrera mig- kan det vara ADD?
Hej.
Jag har nog alltid haft så sjukt svårt för att fokusera och koncentrera mig. Man kan ju tänka att jag borde anstränga mig mer och göra arbeten även om det är svårt och jag inte har lust, men det har jag försökt med i fyra/fem år nu. Alltid tvingat mig själv fast det har varit så galet svårt. År efter år behövt anstränga mig så mycket mer än andra för att uppnå resultat. Jag har blivit bättre på ämnena i skolan av att tvinga mig själv att göra det omöjliga. Jag har utvecklats i matte och på att uttrycka mig skriftligt tex. Jag har nog inga inlärningssvårigheter, jag känner mig inte dum, men jag har inte blivit ett dugg bättre på att koncentrera mig. Jag har verkligen försökt och lyckats gå ut nian genom att pressa mig själv till 100. Men varje gång jag ska plugga någonting som kräver mycket fokus och koncentration bryter jag ihop för att det känns så omöjligt. Om det överhuvudtaget ska finnas en chans för att jag ska kunna plugga måste jag vara ensam, det måste vara helt knäpptyst och jag kan inte sitta på en stol utan måste röra mig hela tiden. Jag måste prata högt med mig själv, för annars hör jag inte mina egna tankar om det jag ska tänka på, utan bara massa tankar på annat. Det största problemet med koncentrationen är ju när jag ska plugga, men jag drömmer mig ofta bort och hör inte vad folk säger och ibland svarar jag fast jag inte tänker på det. Jag får också hjärnsläpp hela tiden, börjar ofta på en mening och sen tappar jag bort mig. Hade jag brytt mig lite mindre om skolan hade jag aldrig gjort någonting för att det är så svårt. Jag har börjat fundera på om jag har riktiga koncentrationssvårigheter? Kanske ADD? Vad ska jag göra? Det här funkar inte längre? Det håller inte i tre år till.
Terese

BUP svarar:
Hej! När jag läser ditt brev förstår jag att du verkligen har kämpat för att lyckas i skolan. Samtidigt som du har förbättrats i flera ämnen har dina ansträngningar gjort att situationen ibland känts övermäktig. Nu har du börjat gymnasiet och funderar på om verkligen kommer klara av de utmaningar som ligger framför dig.Precis som du skriver är det skillnad på inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter. När man har svårt att koncentrera sig brukar det även vara svårt att göra läxor, påbörja och avsluta uppgifter och förstå lärarens instruktioner. Det kan vara lätt att tappa fokus och börja tänka på annat inför krävande uppgifter. Trots de svårigheter med koncentrationen som du upplever har du hittat sätt som hjälper dig att plugga: sitta ensam, röra på dig, prata högt med dig själv. Kanske behöver du ytterligare hjälp och verktyg för att underlätta skolarbetet? Jag kan inte svara på om du har diagnosen ADD bara genom att läsa ditt brev, men tycker att du ska vända dig till skolpsykologen med din fråga. En skolpsykolog kan hjälpa till att förstå det som blir svårt och även se till att du får det stöd du behöver. Lycka till!