Har lovat min döda mamma att leva för henne
Hej, jag är en tjej på 16 år och jag vet inte riktigt vad jag ska ta vägen. Min mamma har dött i cancer för ungefär 2 månader sen och min "låtsas" pappa har tagit livet av sig för prick 3 veckor sig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag har så vårt att både prata och lita på folk, så det blir bara att jag har allt inom mig tills det bara inte går och jag får panik. Jag saknar min mamma så det gör ont, det går inte beskriva hur tomt det är utan henne. Jag visste alltid vara jag hade min mamma, hur jag än mådde kunde jag alltid vända mig till hon. Hon är och kommer alltid vara min bästa vän, min hjälte och mitt allt. När det gäller min "låtsas" pappa vet jag inte hur jag känner. Jag vet inte om jag är ledsen eller arg för det han gjorde. Jag har lovat att jag ska leva för mamma, men jag vet ärligt inte om jag orkar. Jag känner mig så ensam och så ledsen.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fina brev. Jag förstår att du har det tungt, att mista den viktigaste i livet är svårt. Det är svårt för dig att tro att det kan bli bättre nu när din sorg är så färsk, men människor med erfarenhet av att mista någon kan berätta att det trots allt blir bättre med tiden. Du skriver om den kärlek som fanns mellan dig och din mamma. Vad viktigt att ni hade det bra tillsammans, det är något fint och värdefullt som du och mamma har tillsammans. Jag får en känsla av att din mamma velat skicka med dig den känslan för att göra det lite lättare för dig att bära din förlust. Jag förstår också att det känns förvirrande för dig med det som din låtsas-pappa gjort. Det viktiga för dig just nu är att du kan få stöd från någon vuxen. Jag undrar vilka andra vuxna som finns för dig, har du någon släkting eller vän som du kan vända dig till? Din pappa? Du beskriver att du har svårt att prata med och lita på andra men kanske det finns någon i din närhet som du har lite förtroende för, kanske någon på din skola eller någon vuxen i din närhet? Det finns också stödorganisationer på nätet dit man kan vända sig för att börja ett samtal och få en första hjälp. Du kan vända dig till nationella hjälplinjen www.hjalplinjen.se, telefon 020-22 00 60, eller till Bris tel 116 111. Där kan man hjälpa dig att undersöka närmare var du kan få hjälp och stöd, och tillsammans med dem kan du, anonymt om du vill, börja sätta ord på vad du behöver just nu. Lycka till och var rädd om dig!