Har läst om ADHD och jag tror jag har det
Hej! Vad gör man om man tror att man har adhd? Jag har läst lite om det dära.. Och jag tycker det stämmer in på mig. Jag pratade med mina föreldrar men dom sa bara typ att det är bara för att du har kommit in i tonåren. Men jag har känt så hära sen lågstadiet typ sen jag gick i 2an. Jag blir sur för ingenting, är jätte känslig, skit kort stubin, har jätte svårt att koncentrera mig i skolan specielt när jag gör någonting jag tycker är tråkigt . Jag kom ihåg en gång när pappa sa åt mig att göra läxan och jag inte ville det. Jag blev så sur så jag sprang in på mitt rum och slängde ner en massa saker från hyllan. Och då gick jag i 3an typ.
Vad tror ni att det är ? Är jag bara så här som person eller har jag något fel?
Amanda

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev! Jag förstår att du kan känna dig lite orolig över om du har adhd efter att du läst om det på internet. Många gånger kan det ju vara så att man tycker att man känner igen sig när man läser om olika sjukdomar eller diagnoser för det är alltid något som stämmer in. Det är svårt att säga om du har adhd bara för att du har koncentrationssvårigheter, är känslig och blir lätt arg. Det är inte ovanligt att tonåringar är mer känsliga och oftare får ilskeutbrott än andra. Om man har adhd är det många svårigheter som måste finnas med och t ex koncentrationssvårigheterna ska visa sig både hemma och i skolan och ska ha funnits över en längre tid. Det är bra att du talat med dina föräldrar om dina funderingar och om du är fortsatt orolig tycker jag att du och dina föräldrar ska kontakta BUP. Där kan man inledningsvis diskutera din oro och kartlägga det du tycker är svårt. Det är viktigt att ta din oro på allvar! Skulle det visa sig att du inte har adhd, är det ju bra. Och har du adhd kan du få det stöd och den hjälp du behöver. Lycka till!