Har jag rätt att polisanmäla min mamma?
Min mamma har slagit mig och hotat mig och agerat aggressivt och skadat mig EXTREMT mycket mentalt, genom att kalla mig elaka saker som t ex "din jävla apa" "Du är världens sämsta dotter" m fl. jag orkar inte mer!! det har händer mer än ofta att jag stänger in mig i ett rum och gråter, jag är känner att jag är jätte nära att falla in i djup deprission (om det inte vore för mina underbara vänner).
Ingen av mina vänner vet om att min mamma varit våldsam och slagit mig, bara min pappa och styv-far vet. och min styv-far tror inte på mig och så fort jag tar upp det nekar min mamma det. Jag har bevis då hon slog mig på revbenet en gång och jag fick ett stort rött märke som jag tog kort på och skickade till min pappa. Jag vill göra en polisanmälan på min mamma samt begära skadestånd för att hon får mig att må så dåligt. har jag rätt till detta? vad skulle hennes straff bli om domstolen tror på sanningen (mig)? Och har jag rätt att kräva skadestånd för mentala kränkningar och våld och hot? Mycket tacksam för svar!
Det inlåsta frågetecknet

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen inte OK att din mamma slår dig eller kränker dig mentalt. Jag förstår att du blir ledsen och arg och att du inte orkar ha det som du har det längre. Vilken tur att du har så bra vänner som du trivs med och som du tycker om.
Det är förbjudet att slå sina barn så det din mamma utsätter dig för är brottsligt. Det som kan vara svårt, när det handlar om misshandel i hemmet, är ofta att ord står mot ord. Det är bra att du har en bild på en skada, men det kan ändå vara svårt. Vad straffet för din mamma skulle bli kan jag tyvärr inte svara på. Du har absolut rätt att polisanmäla din mamma, men jag tycker att det är bra om du har någon annan vuxen nära dig som kan stödja dig i en sådan process. Hur är din kontakt med din pappa? Kan han vara till stöd?
När det handlar om att barn far illa i hemmet blir också socialtjänsten inkopplad för att vara ett stöd för dig. Därför är mitt råd är att du innan en polisanmälan tar kontakt med socialtjänsten. Helst med hjälp av din pappa eller kanske din styvpappa eller någon annan vuxen som du litar på. Om du vill ha mer råd om vad du kan göra tycker jag att du ska vända dig till BRIS på www.bris.se eller 116 111. Du kan vara anonym både om du ringer och om du mailar. Bris är vana att ge råd och stöd till barn och ungdomar som på något sätt far illa hemma. Du kan också vända dig till din ungdomsmottagning där det finns socionomer som är anställda av socialtjänsten. Det är bra att du står på dig. Jag önskar dig lycka till!!!