Har jag ADHD?
Hej, jag är 17 år och första året i gymnasiet började jag få problem i skolan. Jag kunde och kan fortfarande inte koncentrera mig, fick sämre betyg och mera frånvaro vilket resulterade i mycket bråk med mamma och lärarna. Jag har försökt med massa olika saker för att kunna koncentrera mig men det är omöjligt! Jag har även börjat känna mig mer och mer arg.. Jag har trott en längre tid att jag kanske har adhd eller add men problemen är bara i skolan och inte mycket hemma. Kan det hända att man kan ha adhd fast problemen bara visar sig i skolan/när jag umgås med andra folk?
Amanda

BUP svarar:
Hej!
För att ha adhd är ett av kriterierna att det ska visa sig i minst 2 olika områden, till exempel skola och hem. Ibland det dock vara så att det märks betydligt tydligare i skolan där kraven ofta är större och det anpassas inte lika mycket som hemma. Du skriver att du har börjat att känna dig mer och mer arg och jag undrar om det är pga koncentrationssvårigheterna eller pga något annat? Ilska gör ofta att det är ännu svårare att koncentrera sig och då är det viktigt att försöka reda ut vad det beror på.
Jag tycker att det är viktigt att du pratar med din mamma och/eller någon på skolan om dina funderingar. Skolan ska kunna hjälpa dig att starta upp en testning för att vidare undersöka dina eventuella koncentrationssvårigheter om man finner att det behövs. Detta kan man även få hjälp ifrån BUP med om man kontaktar oss. Lycka till!