Har jag ADD (uppmärksamhetsstörning)?
Jag är en tjej på 16 år och jag upplever att jag har koncentrationssvårigheter eller ADD. Jag kan inte koncentrera mig i skolan eller hemma, jag skjuter ofta upp plugg till sista dagen för att jag inte orkar att koncentrera mig, jag är lättstörd och jag har svårt att lyssna på långa samtal utan att jag tappar fokus samma sak när jag läser. Jag berättade det här för min mamma, men hon sa att hon vet att jag inte har det. Vi har aldrig gjort någon utredning på det eller något sånt, men jag känner att mina betyg drabbas av att jag inte kan koncentrera mig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, för min mamma verkar inte vilja hjälpa mig i detta. Det enda hon säger är att det tar 15 min innan man kommer in i sitt plugg, men jag kan inte koncentrera mig så länge. Hon säger även att jag måste träna upp min koncentration men jag vet inte hur. För det går verkligen inte.. Vad ska jag göra? Tacksam för svar.
Tjej med koncentrationssvårigheter

BUP svarar:
Hej! ADD kallas en uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet. Du beskriver verkligen koncentrationssvårigheter, men ifall du har ADD kan jag förstås inte svara på. Som du så riktigt skriver så behöver man göra en utredning för att ta ställning till om koncentrationssvårigheterna är så stora att man får en sådan diagnos.Eftersom du i första hand beskriver problem i skolan så tycker jag du ska tala med din mentor. Skolan har ansvar för att hjälpa till när inlärningen störs. De kan göra en första bedömning och om det behövs så remitterar de till barnläkarmottagningen eller till BUP, beroende på var du bor. Där kan du få en utredning, som sedan ligger till grund för hur du skulle kunna hantera dina svårigheter med koncentration och uppmärksamhet. Det finns bl.a. datoriserade program för träning av vissa funktioner som kan vara till stor hjälp. Ta hjälp av skolan för att undersöka om det är en uppmärksamhetsstörning du har. Lycka till!