Har försökt begå självmord
Hej!
Jag har varken kompisar eller nån att prata med har försökt begå självmord 2 ggr har dom tankarna på gång igen. hatar mitt utseende , försöker gå ner i vikt men det går inte bra. ingen runt omkring tycker jag är okey utan får bara höra massa negativa saker. vad ska jag göra
sofiaa

BUP svarar:
Hej Sofia!
Trots ditt korta brev förstår jag tydligt hur dåligt du mår och hur ensam du nog känner dig. Du har tagit ett viktigt första steg att förändra och förbättra din situation genom att skriva till oss. Nu måste nästa steg bli att begära den hjälp som du förtjänar och behöver från någon i din närhet.
Mitt första råd till dig blir därför att försöka beskriva din situation för någon närstående. Det kan vara förälder, vuxen släkting eller kanske någon kompis förälder eller skolpersonal (kurator, skolsyster eller någon annan du har förtroende för). De får sen hjälpa dig vidare.
Du skriver inte hur gammal du är och därför kan jag inte säkert avgöra om du bäst får hjälp av BUP eller från någon av de mottagningar som finns för unga vuxna. Men helt klart är att du behöver stöd, förståelse och hjälp för att ta dig vidare. Du behöver prata med någon så att du får kontakt med en professionell behandlare. Då du nu har börjat få självmordstankar igen, vill jag också tipsa dig om länken https://mind.se/var-hjalp/sjalvmordsupplysningen/. De arbetar för att förebygga självmord och där har du möjlighet att chatta direkt med en utbildad volontär för stöd. Kanske behöver du skriva ner hur du känner om det är svårt att tala om din situation.
Ta hand om dig och sök hjälp!