Har en kompis som mår väldigt dåligt
Hej!
Jag är en kille på 15 år som har en tjejkompis som mår riktigt dåligt.vi blev riktigt bra vänner i början av nian och vi berättar allt för varandra.för några veckor sedan har hon berättat att hon skär sig.hon har visat mig såren,runt 17-30st.hon är glad i skolan men såfort hon kommer hem så kollapsar hon o gråter,har hon berättat.jag försöker hjälpa hela tiden,jag har skurit mig också men inte alls så det syns längre.nu,har ni något tips? Jag har sagt att hon ska gå till en psykolog men hon vill inte!hon vill inte ha hjälp,snälla jag behöver råd.skulle vara så tacksam om jag kunde få ett svar snabbt.såren ökar för varje dag o jag blir räddare för varje sår som syns..
Orolig vän

BUP svarar:
Hej orolig vän och tack för ditt brev!
Jag förstår att du vill hjälpa din kompis som mår så dåligt. Det är svårt att se på när någon som man bryr sig om mår riktigt dåligt. Det är bra att du sagt att hon ska gå till en psykolog, för jag tror att hon behöver det. Jag tycker att du kan fortsätta att tala om för henne vad du tycker att hon behöver men det är möjligt att hon inte vill lyssna till ditt råd.
Det viktigaste du kan göra för henne just nu är att vara en bra kompis, du har inte ansvar för hur hon mår. Det är viktigt att du inte bär oron och ansvaret för henne helt själv. Har du någon vuxen som du kan vända dig till med din oro, kan du prata med dina föräldrar så att de kan hjälpa dig i det här svåra?
Om det är svårt för dig att prata med dem kanske du kan vända dig till någon vuxen i skolan. Det är viktigt att du inte bär allt ansvar själv. Jag tycker också att du ska prata med någon om hur du mår för det är viktigt att du inte glömmer bort dig själv.
Lycka till och var rädd om dig!