Har absolut ingen kompis
Hej !
Jag är en kille på 17 år,går en datalinje
andra året o det funkar men jag har absolut ingen kompis eller nån att vara med,jag mår bara sämre o sämre av det
vad ska jag göra !!!!!!!!!!!!!
H.D

BUP svarar:
Hej H.D!
Jag förstår att det måste var mycket jobbigt att gå i gymnasiet och känna att du inte har någon kompis. Det är självklart att du mår dåligt av detta.
Är det möjligt att du själv kan ta initiativ till kontakt med någon som du verkar gilla eller som du tror har samma intressen som du? Om inte skulle jag föreslå att du talar med din mentor/skolkurator om detta för ibland kan det vara så att flera i samma klass kan känna samma sak. Det är viktigt att klassföreståndaren och lärarna försöker få ihop klassen till en fungerande grupp och att alla lär känna varandra lite.
Jag tänker att detta blir speciellt viktigt när man går ett dataprogram då jag förmodar att du arbetar mycket ensam framför datorn. Om detta – att prata med någon eller att du själv tar initiativ i skolan inte är något alternativ – undrar jag om du kanske har vänner på fritiden som kan kompensera din känsla av ensamhet i skolan?
Ett vanligt sätt att få vänner på fritiden är ju annars att söka sig till någon förening eller klubb som håller på med något man gillar.
Lycka till!