Slår sönder saker hemma
Jag har ganska häftigt humör och det är jätte jobbigt.När jag får ett utbrott är det lätt hänt att jag slår sönder något hemma och då blir min pappa jätte arg på mig och jag och pappa har jätte svårt att prata med varandra. Jag går redan på BUP med mamma och pappa.

BUP svarar:
Hej och vad bra att du skriver till oss!
Har man ett häftigt humör är det ju viktigt att försöka lära sig att inte reagera så häftigt. Ett sätt kan vara att stanna upp och försöka känna efter hur man egentligen känner sig. Kanske är man snarare uppgiven än arg.Ett annat sätt kan vara, att när man är lugn be sina föräldrar eller en nära vän hjälpa en att säga ifrån när man håller på att reagera för starkt.
När man är tonåring är det vanligt att man får ett extra stort behov av att hävda sig och bestämma själv. Många har en period då de har lättare än vanligt att reagera med häftigt humör. Man tycker inte att man blir behandlad med tillräcklig respekt av föräldrar och lärare.
Det brukar vara lättare att tala om sitt häftiga humör, när man känner sig på gott humör. Då kan man försöka förstå varför man reagerar så häftigt. Det är lättare att tala med föräldrarna när man själv är lugn. Då är det även lättare för föräldrarna att tänka efter. Kanske kan de se att de själva har del i att deras tonåring reagerar med häftigt humör. Att våga tala om sitt humör och visa att man verkligen ångrar vad man gjort, när man sagt saker man inte menat eller slagit sönder något, är viktigt. Då kan man själv fundera över vad man gjort och hur det påverkar ens omgivning.
Detta fungerar ofta som en broms vid nästa tillfälle när man börjar reagera häftigt. Märker de närmaste att man håller på att förändra sitt häftiga beteende får de lättare att känna förståelse och då minskar ofta skuldkänslorna för vad man gjort. När man börjar hitta sin broms innan utbrottet kommer och kan tala om att man är arg istället för att reagera häftigt har man kommit en bra bit på väg.
Du har redan tagit många steg på vägen genom att fundera över dina utbrott och skriva hit.
Lycka till med fortsättningen!