Förlorade min pappa, mår fortfarande skit
Jag förlorade min pappa för ca 6 månader sen. Jag har mått så otroligt dåligt sen dess och mår fortfarande skit. Men detta är ingenting jag visar för familj, vänner osv. Eftersom det har gått så pass lång tid tror alla att jag borde må bra nu, typ. Eller det känns iaf som mina kompisar glömt bort det totalt, samma gäller nästan här hemma. Mamma har ny pojkvän som min lillebror ser som sin nya "pappa". Den enda personen som förstår mig ät min syster och hon bor långt bort.
Jag känner mig så otroligt ensam i det här och även fast jag har pratat med psykolog ett antal gånget hjälper det inte direkt. Jag har så svårt att hantera min sorg och gör dumma saker för att förtänga det på något sätt. Jag har börjat småröka( inte för att jag gillar det utan för att det är farligt typ..) Sen har jag också börjat snatta väldigt mycket och har inte förrän några veckor sedan märkt hur fel det är och jag mår så sjukt dåligt över detta. Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vet nu att det här är ett sätt för mig att hantera sorgen, genom att göra saker för att "försöka må bättre" vilket jag gjorde i början men nu mår jag så himla dåligt över de här och vet inte hur jag ska sluta..
AnnaB

BUP svarar:
Hej Anna!
Till och börja med vill jag beklaga din förlust. Din pappa dog tyvärr tidigt då du bara var sexton år och du skulle nog ha behövt ha honom hos dig en stund längre.
Ditt brev är mycket insiktsfullt. Du beskriver på ett bra sätt hur du i din ledsenhet har tagit till destruktiva sätt för att inte må så dåligt. Men det är på en punkt jag vill svara emot dig. Du skriver att du fortfarande är ledsen sex månader efter det att pappa dog. Sex månader är, utifrån min erfarenhet, ingenting när man mister en så viktig person.
Jag skulle vilja påstå att det som man förr kallade sorgeår är en mer sann bild av hur sorg fungerar. Under första året av sorg brukar tankarna på den som är död vara väldigt närvarande och man blir påmind varje gång man gör något där den som har gått bort brukade vara med som att fira jul, påsk, planera semester och så vidare. Sen tar det ofta lång tid innan sorgen blir en del av livet och vardagen.
Det låter som om ni sörjer eller saknar var och en på ert eget håll. Viktigt att komma ihåg är att det finns lika många sätt att sörja på som det finns människor. Du skriver att du är ensam och det får ditt brev mig att tro gäller de andra också. Vilken tur att du har din syster även om hon bor långt borta. När du träffade psykologen var det i ett skede. Kanske att du skulle behöva träffa någon att prata med flera gånger? Hjälp finns att få och det tror jag att du skulle må bra av.