Får ångest av skolan
Hej!
Jag får ångest av att tänka på skolan. Jag vill gå i skola och träffa folk och så, det är inte det som oroar mig, utan att jag halkat efter så mycket. Jag vet att jag måste ta tag i det men jag har alltid haft svårt med just det ämnet och jag känner att jag bara vill börja om och göra rätt från början. Kort sagt, jag vill hoppa av men samtidigt känner jag en press från både mig självoch mina föräldrar att jag måste fortsätta och det är det som ger mig ångest. Jag vet inte vad jag ska göra och så fort jag tänker att nu ska jag ta tag i det här så blir jag jätteledsen och mår skit. Vad borde jag göra?
anonym

BUP svarar:
Hej Anonym! Du berättar att du halkat efter i ett ämne i skolan och det har försatt dig i en svår situation som gör att du mår riktigt dåligt. Det verkar som du är pressad både av dig själv och av dina föräldrar och att det gör du svårt för dig då du tänker att du vill hoppa av. Jag vet inte riktigt vad du tänker på då du vill hoppa av och börja från början, men det är i alla fall inte så lätt för dig att göra. Det låter som om du skulle behöva prata både med dina föräldrar och med skolan om hur du ska lösa din situation. Om dina föräldrar ändå inte riktigt förstår hur svårt det här känns för dig så kanske du kan visa dem det här brevet du skrivit hit till bup.nu. Du har också möjlighet att gå och prata med din mentor eller skolkuratorn på din skola. Hon/han bör kunna hjälpa dig att hitta en väg för hur du ska göra med skolan så den kan kännas bra för dig. Skolan upptar ju så stor del av livet i din ålder att det verkligen är viktigt att det känns bra att vara där.Hoppas du får det stöd du behöver och Lycka till!