Blir galen på alla psykologer
Hej. jag är en sjuttonårig tjej som fick diagnosen Asperger/ADHD för 1,5 år sedan. Det var lite jobbigt att veta i början men nu har jag börjat vänja mig. Det är bara det att jag blir galen på alla psykologer. De förutsätter att jag har problem med att umgås med andra, trots att jag är världens mest sociala och är med mina vänner hela tiden. Men det är tydligen fel enligt dem, ungefär som att jag aldrig kommer att kunna bli självständig om jag är med andra så mycket! Och de kan kläcka ur sig saker som:
"Såna som du kan fästa sig vid vissa personer och inte bry sig alls om andra", som om jag helt och hållet saknade empati för omvärlden och bara gillade min familj och mina kompisar för att jag hade fäst mig vid dem!
Och om jag t ex pratar om att göra något med mina kompisar så börjar de babbla om att det kanske kan hända saker som blir jobbiga för mig och att jag borde vara lite mer för mig själv. Men jag vet väl bäst själv vilka situationer som jag klarar av och inte? Och visst, jag måste vara själv ibland men då säger jag det till kompisarna och sen är det inget mer med det. Däremot förutsätter de att jag ska kunna en massa saker som att boka tider, fylla i blanketter, komma ihåg en massa uppgifter, hitta på ställen jag aldrig varit mm. Exempel: De kan fråga om min mammas telefonnummer och jag har jättesvårt för att lära mig sånt utantill. Då säger de bara "Så du kan inte din mammas telefonnummer?" och låter nästan hånfulla (tycker i alla fall jag).
Och jag blir jättestressad i situationer där jag inte vet vad jag ska säga och hur jag ska göra, som att boka tid hos någon eller vara på ställen jag inte har varit på förut. Men frågar jag dem svarar de något i stil med: "Det där borde du kunna!" trots att jag aldrig gjort det förr. Men försöker jag själv och det blir fel blir de förbannade och börjar gorma om att jag måste fråga om hjälp i såna situationer. Ja men jättekul att fråga om hjälp om man bara blir nervärderad!
Och en sak till: Även om de tycker att jag borde kunna allting så pratar de med mig som om jag vore helt korkad eller fem år gammal. Som om jag inte visste hur man använder en dator eller inte kan ett enda ord engelska. Det är jättejobbigt att prata med dem och jag får ångest inför varje möte. Inte bara så att jag tycker att det är lite jobbigt utan jag mår verkligen jättedåligt för det sänker verkligen mitt självförtoende att liksom få veta att jag har problem som jag inte ens får hjälp med och att de tror att jag inte klarar någonting. Finns det någon hjälp?
joa

BUP svarar:
Hej Joa!
Det låter som att du just nu är ganska god hjälp till dig själv. Med det menar jag att du tycks ha en god känsla för hur svårigheterna påverkar dig och vad du klarar av trots att du har svårigheter med annat. Du ska naturligtvis inte låta dig tryckas ner!
Jag undrar hur du kan förklara för de professionella du träffar att de ska stötta dig på ett sätt som passar dig. Att svårigheterna finns där, mer eller mindre konsekvent, betyder förstås inte att allt alltid är svårt. Om du säger just det du skriver i ditt brev, vad skulle hända då tror du? Att du inte vill vara mindre social bara för att det ibland kan bli mycket eller rörigt eller vad det nu är, och att du själv kan säga ifrån om du behöver vara själv. Och att du inte självklart bryr dig om att lära dig saker utantill för att det är svårt att minnas sådant, utan att du antecknar om det är något du behöver komma ihåg.
För mig tycks det som att det du skrivit om också är det du borde berätta. Kan du rentav visa dem brevet? Jag kan inte föreställa mig att de professionella du träffar medvetet vill nedvärdera dig eller få dig att tvivla på dig själv. Däremot kanske de just nu inte förstår riktigt vad du bäst behöver. Hur de svårigheter som ingår i Asperger och adhd påverkar just dig vet du ju bäst själv, precis som du själv menar, och det är bra om du kan ha ett ärligt samtal om just detta med dem som väl ändå måste antas vilja hjälpa dig. Ta gärna hjälp av dina föräldrar för att ha ett sådant allvarligt samtal, som faktiskt handlar om att stötta dig på sätt som är dig till hjälp.