Ätstörd?
Jag tror jag har en ätstörning, jag tänker mycket på vad jag äter, jag får panik när jag äter FÖR mycket mat, ibland sitter jag hemma själv och hetsäter.
Vad ska jag göra?
rädd

BUP svarar:
Hej!
Du är verkligen inte ensam om ditt bekymmer. Många har en under en period i livet mindre eller större problem med sitt förhållande till mat, ätande och kroppen.
För en stor del kan en tillfällig ätstörning gå över av sig själv, men för en del kan tankar om mat, kroppen och viktminskning leda till allvarliga sjukdomar. Ju tidigare man tar tag i det som du, desto bättre.
Jag tycker att du ska beställa tid hos din skolsköterska för ett samtal. Hon/han kan hjälpa dig att fundera kring om du är i riskzonen för att utveckla en ätstörning och hänvisa dig till bra hjälp, om det skulle behövas.
Du kan också gå in på www.bup.se, där det finns mycket information om ätstörningar.