Är jag för tjock för att ha en ätstörning?
Hej!
Nu är det såhär att jag är 173 cm lång och väger xx kg och känner mig otroligt tjock. Jag mår dåligt efter jag har ätit mat och tränar oerhört mycket tills jag nästan svimmar. Folk frågar mig "Lider du av en ätstörning?" jag säger alltid "nej" för jag är för tjock för att ha det. Nu till frågan, tycker ni jag ska söka hjälp? Jag menar, jag mår ju inte bra, men samtidigt vad skulle jag söka hjälp för? Jag är ju för fet för att ha ätstörningar..
Rebecca

BUP svarar:
Hej Rebecca och tack för din viktiga fråga!
En ätstörning kan se ut på många olika sätt, allt från att man svälter sig och är mycket underviktigt till att man äter för mycket och går upp i vikt. Det som är gemensamt för de som lider av en ätstörning är att de alla har en komplicerad och ångestfyllt relation till mat och att en stor del av livet kretsar kring oron kring sitt ätande.
I ditt brev berättar du om en situation som passar väl in i den beskrivningen. Som du beskriver i ditt brev försöker alla som mår dåligt hitta sätt att hantera sin oro, t.ex. genom att träna när man är rädd för att gå upp i vikt. I stunden hjälper det bra eftersom oron går ner, men problemet med rädslan för viktuppgång kvarstår.
Det är ofta svårt att på egen hand ta sig ur den situation man hamnat i eftersom det är förknippat med ännu mer ångest att, som i din situation, inte träna när oron kommer och vi människor är experter på att undvika oro. Det är därför viktigt att du söker hjälp för det du beskriver som ett problem du mår dåligt över.
Tillsammans med en behandlare på BUP kan du hitta nya sätt att stå ut med din oro och på sikt förbättra hur du mår. Jag tycker därför du, eller en förälder, ska kontakta din lokala BUP-mottagning där du på ett första besök kan beskriva din situation precis som du gjort i brevet. Att börja prata om sin oro är ett steg mot att må bättre.
Lycka till!