Är jag för stor för att leka med leksaker?
Jag har en hemsk fråga. Är jag för stor för få gilla leka med leksaker??
Jag tycker det är jätteskoj ju och det bästaq som finns e när jag komer hem från skolan, kan byta till mjukiskläder å sen bara leka flera timmar. Jag går ju sjuan så jag vet inte nån som är som jag för jag har blivit mycke retad för jag sa en gång i skolan jag gillar leka när dom undra vad jag gillar göra efter skolan och så. Men vadå lixom. Det är ju superkul leka i snön ute eller på lekplatsen, i sanden allt sånt. Mitt rum är fullt av leksaker och jag älskar det. Men alla i skolan tycker jag e för stor å därför vill ingen va min kompis heller. Jag har en kompis hon går femman hon gilla också leka så vi gör de tillsammans ofta det e ju jättebra. Men e det så jag e för stor för gilla leka bara för jag går sjuan å e 13år?
Jag e ju barn då måste det väl va okej leka å gilla leksaker å så....lr?
Ha mått dålit i skolan för dom e så dumma för dom vet det det e JOBBIT. Mamma å pappa tycker jag får leka hur mycke jag vill å hur länge jag vill då måste de väl va okej....lr?
Dom i skolan i min klass ha sakt jag borde få hjälp på bup för jag e så lekig än därför fråga jag å hoppas värklien få svar snabbt.
Lessen Meja

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När man går i sjuan så händer det väldigt mycket i kroppen och själen och vissa verkar ju ha väldigt bråttom att bli vuxna, tycker du inte det?
Jag tycker det är coolt att du står för att du fortfarande gillar att leka med leksaker och jag tycker det är bra att dina föräldrar låter dig göra det som du mår bra av. Vuxen kommer du bli förr eller senare ändå och när man blir vuxen så händer det en massa bra saker, men också jobbiga. Jag tycker man skall passa på att leka så länge man vill. Dessutom har ju många vuxna också en massa leksaker, eller hur? Tänk alla som älskar bilar eller teknikprylar, är inte det också leksaker, fast för vuxna?
Det som bekymrar mig är att dina klasskompisar är taskiga mot dig. Har du med dig leksaker till skolan, eller hur kan de veta att du gillar dem så mycket? Om det är så att man har ett intresse som andra tycker är lite underligt så kan det vara en idé att hålla det lite för sig själv och vara mer neutral när man är med andra. Det skulle kunna vara ett sätt att skydda sig lite mot elaka kommentarer. Fortsätt att vara den du är, men att var rädd om dig. Kan dina föräldrar prata om det med dina lärare? För ingen skall behöva gå till skolan och känna sig illa behandlad. Fortsätt att leka du, jag tycker det låter supermysigt!