Är besatt av min vikt, behöver jag hjälp?
hej,
jag undrar hur man vet när man borde söka hjälp? Jag har börjat bli besatt av min vikt och övertränar en hel del för att kompensera den mat jag äter. jag kan inte spy upp maten, men har försökt x antal gånger... känner mig så patetisk som låtit detta ta över mitt liv, men för mig är träningen den enda utvägen... Är det fel att tänka såhär? om jag inte kan spy, är det positivt då att jag tränar istället fast kroppen säger ifrån? vet inte hur jag ska hantera detta, eftersom jag inte lyckats hitta information om liknande. Anser inte mig ha någon ätstörning, men är endå väldigt noga med min träning, känner ångest om jag missar ett endaste pass. Har även dagar då jag hetsätit, försökt spy, men inte lyckats, och att jag då tränar för att slippa känna skulden istället. Detta har hitills gjort att ångesten blir större vid nästa gång osv. det trappas uppåt och blir mycket värre, går längre promenader mitt i natten ... osv. kompenserar allting genom träning heltenkelt. utåt sätt sns det inte, och ingen vet hur det är på insidan. har haft problem med mobbning förr över min vikt, undrar om detta kan vara orsaken? Hur ska jag göra och vart kan man hitta hjälp för detta? tror inte jag kan ta mig ur detta själv så jag hoppas hjälp finns någonstanns :/
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du börjar med att fråga om hur man vet när man borde söka hjälp. Jag tycker sedan att du besvarar just den frågan väldigt väl i ditt eget brev, och du avslutar ju också med att du faktiskt tror att det dags att söka hjälp nu.
Jag är av samma åsikt som du, att det finns saker i ditt sätt att bete dig och tänka kring mat och träning som du behöver hjälp med. Jag tycker också att det verkar rimligt att din upptagenhet av vikten har samband med dina erfarenheter av mobbing. Kanske att du nuförtiden är väldigt upptagen av att inte återigen bli mobbad? Du nämner att du inte anser att du har en ätstörning, men funderar samtidigt kring detta. Det är ju uppenbart att du har det jobbigt med ätandet och att du ibland försöker spy och tränar för att lindra ångest som hänger samman med ätandet. Jag tror inte att du behöver vara rädd för ordet ätstörning, det är bara ett ord som beskriver olika problem med ätandet. Det, alltså problem med ätandet, tror jag att vi kan vara överens om att du har.
www.atstorning.se finns mer information, inklusive kontaktuppgifter till mottagningar som arbetar specifikt med ätproblem. Du kan annars vända dig till närmaste BUP-mottagning, adresser finns här på www.bup.se, eller börja med att rådfråga en läkare på vårdcentralen. Men du, prata med dina föräldrar om detta och sök vidare kontakter inom vården tillsammans!