Ångest över att jag slagits förut
Jag mår dåligt över mycket men en av sakerna är att jag förut (inte nu längre) var väldigt arg och fysisk av mig. Ibland när jag blev arg så slogs jag :( och ibland när jag bråkade om något med mina föräldrar så kunde jag slå dom också (dom har aldrig varit dumma mot mig eller gjort mig illa nånsin). Jag mår så dåligt över att jag gjort så. Nu var det längesedan men jag är fortfarande ledsen och har ångest över det och känns som om jag inte har rätt att leva riktigt. Snälla hjälp. :(
Nån anonym typ

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det första jag vill säga dig är att du visst har rätt att leva och ha det bra! Vi alla, och du också, gör så gott vi kan. Om du blev arg och inte kunde kontrollera din ilska, så beror det på att du inte kunde och ingen i din omgivning, kunde hjälpa dig då. Du är inte hjälpt av att plåga dig med tankar om att du borde kunnat annorlunda, när du inte kunde, eller hur? Så var nöjd med att du nu hittar andra lösningar på jobbiga situationer och känslor.
Jag tycker att du ska förlåta dig själv för att du försökte så gott du kunde då och fortsätta med alternativa lösningar till att slåss. Jag tycker du är modig som vågar erkänna för dig själv att du är ledsen. Många killar i din ålder vågar inte det, utan tar till ilska, fast de egentligen är ledsna. Om ledsenheten håller i sig längre en tre/fyra veckor tycker jag att du ska ta hjälp av dina föräldrar och kontakta BUP för mer hjälp.