Ångest – vad kan det bero på?
Hej, jag vet inte vad som händer med mig. jag har nu i en vecka varit helt förstörd. Jag har ångest, svettas, får för mig saker som att det inte finns nån att gå till, det känns som ingen bryr sig. Jag mår inte bra, jag har jobbiga tankar som gör så jag inte kan sova. Egentligen så har det inte hänt något, det bara blev såhär. vad kan det bero på?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Alla människor brottas periodvis med jobbiga tankar och känslor av obehag och ångest. Detta är människans sätt att ta itu med svårigheter vi möter. Samtidigt kan kroppen reagera på olika sätt genom t ex svettningar och svårigheter att sova som du beskriver.
Att grubbla i tonåren är väldigt vanligt. När man har hittat ett sätt att lösa bekymret på brukar oro och tankar ge sig. Men om malande tankar och oro inte släpper bör man söka hjälp. Idag finns det bra behandlingsmetoder. Du skriver att inget speciellt har hänt dig men oro behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till svåra händelser utan mer subtila situationer, till exempel att man känner sig missförstådd, avvisad eller tycker att man gjort bort sig.
Det är svårt att säga om du skulle behöva en kontakt med till exempel BUP eftersom du skriver att det är den senaste veckan som har varit jobbig för dig. Kanske mår du redan bättre.
Men om tankarna och oron håller i sig tycker jag du ska våga ta steget att prata med någon annan. Börja gärna med dina föräldrar. Då får de möjlighet att hjälpa dig vidare. Du kan också tala med skolsköterskan eller skolkurator i din skola.
Dra dig inte för att ta hjälp av andra!