Älskar min pappa fast han slår mig
Hej. Jag har ett problem!
Jag har en mamma och en pappa och en bror i min familj. Min bror och jag brukar bråka ofta. (min bror är 17 år) och jag är 14.i dag börja vi bråka och min pappa lägger sig i. han går fram till mig lägger ner mig (inte så hårt i baken). sen tar han sina ben på mina armar så jag inte kan röra dom sen tar han sin hand och slår mig med öppen hand i ansiktet några gånger.Min mamma bara går undan varje gång det händer och inte säger nått. jag hotar varje gång med polisen och sånt.Då säger han "bara gör de" "gör de".Men jag älskar min pappa och jag vill inte att nått ska hända han.
Jakob

BUP svarar:
Hej Jakob!
Att en förälder går emellan när syskon bråkar brukar vara bra ibland. Ibland kanske det funkar bättre om syskonen själva få reda ut saker och ting.
Att din pappa sätter sig på dig, låser fast dina armar och slår dig med öppen handflata låter som ett övertramp. Att slå sina barn är förbjudet i lag. Det är med andra ord inte OK och våld löser inte några problem.
Det är inte så konstigt att du vill skydda dina föräldrar, de är ju din mamma och pappa och du älskar dem och är beroende av dem. Det kan också vara svårt att som 14-åring prata om det som händer och hur det påverkar dig. Kanske skulle hela familjen behöva sitta ned och tillsammans med någon vettig person försöka hitta andra lösningar än att ta till knytnävarna? Man kan få hjälp med att samtala tillsammans som familj.
Om du kontaktar polisen så kommer de koppla in socialtjänsten. Jag tror det kan vara en bra idé. Du kan också ringa till Soc själv om du föredrar det. Ett annat första steg till hjälp kan vara att prata med en vuxen som du litar på, som kan hjälpa till med vidare kontakter. Det kan till exempel vara en släkting, en kompis förälder eller någon på din skola.