Vet inte hur jag ska prata med mina föräldrar
Hej jag undrar om hur jag ska öppna mig för mina föräldrar om att jag skadar mig själv och är stressad nedstämd, har myyyycket självmordtankar. Har skadat mig själv på olika sätt men mest att skära mig själv. Har testat att nästan hänga mig. Men jag vill må bättre. Men vet inte hur jag ska prata med mina föräldrar inför detta. Hur tycker ni att jag ska göra?
IEF

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du verkar ha bestämt dig för att berätta för dina föräldrar. Det är det viktiga. Sedan kan man göra det på alla möjliga sätt. Du kan berätta allt på en gång eller lite i taget och pröva dig fram. För en del är det enklast att berätta allt på en gång – muntligt eller att du skriver ett brev. En del kan tycka det är lättare att skriva för andra blir det svårare. Om du vill göra det muntligt så annonsera i förväg att du vill prata med dem om något viktigt - så ni får tid och rum.
Om du inte sagt något innan får du räkna med att dina föräldrar kommer att reagera på något sätt. Det är svårt att förutse hur. Men, jag tror, att det blir en stor överraskning och väcker många känslor att få reda på att deras son har självmordstankar och skadar sig själv och mår väldigt dåligt om du inte har berättat något tidigare. Jag kan tänka mig alla möjliga reaktioner – ledsenhet, oro, försök att bagatellisera, inte vilja lyssna, ilska osv. Ilska av typen –varför har du inte sagt något tidigare? Bagatellisering – så farligt är det väl inte? Eller kanske vanligare, undran varför du inget sagt tidigare men tacksamhet att du nu gör det. Men det är bara de första reaktionerna. Oavsett vilken reaktion är det viktigt att du inte backar utan står fast i hur du mår och att du vill ha deras hjälp på olika sätt. Både att de ska hjälpa dig och kanske att ni tillsammans söker hjälp på BUP eller en vårdcentral.
Efter att de första känslorna lagt sig kan det bli lättare att prata lite mer sakligt om hur du mår och hur du har gjort för att på egen hand hantera din ångest. Jag tänker att du inte bara ska berätta en gång hur du mår utan sikta på att du och dina föräldrar ska fortsätta prata om det.
Jag tycker att du nu ska tänka på dig själv i första hand. Tänka på vad du behöver för  hjälp att må bättre både på kort och lång sikt. Om man som du testat att nästan hänga sig då är det ett tecken på att du mått väldigt dåligt och jag tycker verkligen att det är bra att du vill berätta för dem.Jag tror mycket kommer att bli bättre bara genom att du berättar och därmed inte blir så ensam.
Så berätta för dina föräldrar och ta emot hjälp! Det är du värd!