Kan få utbrott och skrika rakt ut
Hej jag är en tjej som är 13 år.Jag har ett problem med ilskan.Jag vet att man är i tonåren och kan bli arg.Men jag blir det allt för ofta och kan få ett utbrott och skrika rakt ut.Det har hänt i skolan och hemma.Jag vill bara veta om detta är normalt? Skulle va glad om ni svarade!

BUP svarar:
Hej!
Ilska är alltid en reaktion på något som inte känns bra. Hur har du det just nu med skolan, kompisar, med din familj och med dig själv? Har det hänt något speciellt på sistone som du blev ledsen för?
I vissa perioder i livet är det helt enkelt lite mycket av allt möjligt och då kan man bli mer lättirriterad och allmänt på dåligt humör. Ibland finns det finnas något i ens liv som man behöver göra något åt, förändra. Ilskan kan då faktiskt vara som en positiv kraft.
Man är också mer känslig och till exempel arg i perioder av hormonomställning, som när man är i puberteten eller som tjej/kvinna i samband med ägglossningen och inför mens.
Om man håller inne med vad man tänker och känner, inte berättar om sådant man har varit med om är risken större att man till slut liksom exploderar av allt man har försökt trycka undan.
Vem skulle du prata med i din närhet? Vem har du förtroende för? Någon förälder eller annan in familjen/släkten, ett äldre syskon, skolkuratorn? Att prata av sig, få berätta om hur man har det och mår lättar ofta på trycket.
Skickar med en länk med en film Om Känslor. Du kan också läsa mer om ilska här i rutan nedanför vad vi på BUP skrivit om ilska och vad andra som skrivit hit frågat om. Du kommer se att du inte är ensam med dina funderingar!