Kan inte längre hålla ihop mitt liv
Enda sen min farfar gick bort i våras så har jag känt att jag inte längre kan hålla ihop mitt liv. Jag har sedan innan haft sömnsvårigheter, pratat med kuratorer mm som inte har tagit det seriöst när jag tydligt sagt att jag sover högst 4 timmar per natt. Nu är det ännu värre, tack vare att jag är arbetslös så får jag chansen att ta ikapp och försöka få koll på mina sömnvanor, men ingenting hjälper. Känns som att det är alldeles för mycket tankar som snurrar, får ingen ro. På grund av tankarna så kommer dåliga grejer upp, speciellt farfar, men även annat, innan dess... Jag tror jag behöver hjälp. Men varenda gång någon frågar så säger jag att jag är okej, när jag inte alls är okej... Jag gråter, jag ger upp, så har det varit i flera år. Det går upp och ner, har försökt ta livet av mig för några år sedan, någonting som jag numer aldrig skulle göra då jag inte vill såra människorna i min närhet på det sättet. Men jag känner av det ibland, värst är dock självskadebeteendet som jag började med i samma veva som självmordstankarna, jag slutade för att jag valde det. Men nu känner jag att jag mest skulle vilja göra det hela nätterna.
Jag vet inte vad jag ska göra, hjälp mig, vad ska jag göra? Vem ska jag vända mig till?
Am

BUP svarar:
Hej!
Du mår inte bra, tankarna som snurrar håller dig vaken om nätterna. Du får för litet sömn och det är ytterligare en påfrestning. När någon frågar dig hur det är, säger du att det är bra. Och det kan vara lättast att svara ibland, det beror ju alldeles på vem det är som frågar.
Men precis som du tror jag det bästa för dig är att vända dig till någon där ni tillsammans kan försöka förstå mer om dina tankar och vad de hör ihop med. Din farfars bortgång har påverkat dig mycket så som det ofta är när någon som stått en nära går bort. Och det har också funnits annat som varit svårt i ditt liv.
Du är över 18 år och kan därför inte längre vända dig till Bup. Men du kan kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också vända dig till vårdcentralen för samtal med psykolog eller kurator där. På vårdcentralen kan du också få hjälp med dina sömnsvårigheter.
Om du bor i Stockholmsområdet kan du eftersom du fyllt 18 år också vända dig till Sorgmottagningen i Stockholm.
Det finns också olika möjligheter till att chatta, mejla eller ringa som till tiliasjälvskadechatten och om självmordstankarna blir starka Mind/självmordslinjen.
Lycka till!