Kämpat sönder för att få bästa betygen
Hej!
Jag är en tjej som är 16 år och går första året i naturvetenskapsprogrammet. Jag har under de senaste 2-3 åren kämpat sönder i skolan för att uppnå de bästa betygen som jag satt upp för mig själv. I nian uppfyllde jag äntligen mina betygsmål och fick nästan A i allt. Tidigare under hela åttan och nian (kanske även en del av 7an) har jag haft problem med stress ångest osv.. Allt som jag drabbas av och tar upp med läkaren säger hen att det beror på stressen som jag utsätts för. Symptomen har varit magont, huvudvärk, illamående och ångesten som jag upplever vardagligen är en helt annan femma.. Jag har länge funderat på att söka hjälp men inte velat då jag vet att jag egentligen har stora problem men jag ville inte att det skulle påverka skolan och mina betyg på mågot sätt och därför valde jag att vara tyst och bara fortsätta kämpa även när det nästan är omöjligt. Nu när jag börjat gymnasiet börjar jag må riktigt dåligt, bokstavligen vardagligen, då det är mycket plugg och jag är ännu mer stressad.. Jag går i naturvetenskapsprogrammet och jag valde det programmet eftersom jag gillar denna inrikting men samtidigt är väldigt rädd för den. Samtidigt vet jag att jag ställer höga krav på mig själv men det känns som att jag bara måste!
Vad gäller min koncentrationsförmåga har den gått ner hysteriskt.. Jag kan knappt komcentrera mig, har exempelvis ett prov imorgon men har inte pluggat ett dugg. Och vanligtvis hade jag haft otroligt stor ångest och typ ingen livslust men på sistone känns det bara som att jag vill ge upp och göra ingeting.
- Z

BUP svarar:
Hej!
Eftersom du inte ställde någon fråga i ditt brev undrar jag vad du vill ha svar på. Kanske behövde du få sätta ord på hur eländigt det har blivit för dig. Egentligen skulle jag vilja säga så här: det låter i ditt brev som att du förstår vad det beror på att du mår som du gör nu.
Dags att dra i nödbromsen!
Du är inte ensam om att ha problem med stress. Det är väldigt vanligt både bland barn, unga och vuxna i vårt samhälle och det är mycket allvarligt.
Skolan är viktig. Livet är viktigare. Risken med hög stress under lång tid är att kropp och knopp så att säga slits ut och framförallt att de funktioner som reglerar kroppens anspänning sätts ur spel. Konsekvensen kan till exempel bli att kroppen går på högvarv trots att man inte har något att stressa för och att man blir extremt trött och nedstämd.
Det finns faktiskt ingen annan väg att gå än att sluta stressa och det är mycket lättare sagt än gjort. Det som gör att jag tror att du kommer att klara det är att det hörs att du klarar massor bara du har bestämt dig. Är du envis och ihärdig kan det komma till nytta nu.
Är dina föräldrar medvetna om hur du mår? Annars berätta för dem så de kan hjälpa dig att må bra igen. Du kan också vända dig till skolsköterskan eller skolans kurator för att få råd och stöd. De är vana vid elever som känner sig pressade av skolan.
Du behöver sänka din ribba. Se till att skära ner på dina "borden och måsten" oavsett om det gäller studier eller annat och ge dig tid till återhämtning. Det betyder alltså vila och avkoppling, motionera, vara utomhus, göra sådant som gör dig glad, tillfreds och lugn. Då och då behöver man som du själv skriver, "göra ingenting". Eller som en klok psykolog brukar säga "sitta och tomglo".
Nedan finns artiklar från BUP om stress och prestationsångest. På Snorkel finns råd angående stress m. m. som skrivits av Uppsala BUP.
Bra att du har förstått att du inte kan fortsätta så som du har gjort ett tag nu. Inga betyg i världen är värda att offra sin hälsa för!