Klara inte av att vara i skolan
Hej, jag har depression och har panikångest. Jag är stressad och orolig. Jag har kontakt med bup, jag har fått mediciner mot att jag inte ska må så dåligt, sen har jag fått för sömn och ångest. SEn har jag samtalskontakt Men problemet är att jag inte längre klarar gå till skolan. Jag slutade gå i skolan vårterminen 2017 i mars ungefär så jag inte klarade något mer, sedan efter sommar lovet skulle jag börja nian och byta skola då min andra inte var något bra.
Men jag har försökt att vara i skolan så mycket jag kan men det går inte, jag få massor med panik attaker och jag vill bara därifrån, jag klarar inte av att vara runt många människor, och det blir för stressigt och så. Jag har fått speciella uppgifter och sånt, och de ee allt skolan kan göra men det hjälper inte. Jag klarar inte av att vara där. Men hur ska jag göra kan jag typ få så att jag typ gör skolan hemma? För skolan får mig att må så mycket sämre, den tar all min energi jag har. Jag klarar det verkligen inte har testat att försöka nu i ett halv år men de går inte nu skiter jag i skolan och är hemma, men de blir bara så att soc blir inblandad. Eftersom man måste gå i skolan. men jag klarar de inte, jag mår bra sämre och sämre, jag hamnar bara djupare ner. Och ångesten växer och tankarna på att bara vilja dö liksom växer. Så frågan är om jag kan på nått sätt få göra skolan hemma? för de kmr bara sluta med att jag försvinner.
depressionkid

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du verkar verkligen ha det (och ha haft det) jättetufft! Bra att du redan har kontakt med BUP. Att ha mycket ångest och panikattacker kan påverka hela ens liv och göra vardagstillvaron besvärlig. Du är inte ensam om att uppleva stark ångest i skolmiljön. Du beskriver hur du har kämpat med skolgången länge men att du inte tycker att det fungerar som det ser ut nu.
Det är skolan som bestämmer om speciell skolgång och eventuell möjlighet att läsa på distans, så dina föräldrar och du måste ta upp frågan med skolan. Men jag tycker att ni först kan ta upp detta med den/de personer du har kontakt med på BUP och se om det går att få till samverkan med skolan.
Ofta resonerar man som så att hemundervisning/distansundervisning bara kan vara en lösning en kortare tid, eftersom det inte förändrar grundproblemet. Man tänker sig att om man fick till en bra behandling av ångesten, depressionen eller vad det nu är som gör det svårt för ungdomen att vara i skolan så är det en bättre lösning på lång sikt. Men behandlingen kan ta tid, och som du påpekar är det inte heller en lösning att bara låta bli att gå dit eftersom det råder skolplikt. Så ta upp frågan med BUP och framförallt med skolan!
Här nedan har jag lagt information om ångest och några frågor (med svar) som andra skrivit till oss om detta.
Ge inte upp!