Tabletter eller behandlingshem
Hejsan, jag har lidit av ångest, depression och självmordstankar o snart två år (jag skadar mig själv också då och då) (har även inte blivit helt diagnosticerad men min kurator antar att det är det jag har), jag undrar när man får tabletter för jag känner att jag inte klara av varken skolan eller livet om jag inte mår bättre snart, undrar även om det är möjligt att vara på ett behandlingshem?
Jag har ingen koll på nåt jag skrev och det är säkert dumt skrivet men jag är dålig på att uttrycka mig och jag hoppas ni förstår
Luna

BUP svarar:
Hej Luna!
Du skriver inte alls dumt. Även om ditt mejl är kortfattat förstår jag mycket väl att du har allvarliga svårigheter och att du behöver mer hjälp än vad du i nuläget får.
Det framgår inte av ditt mejl var någonstans du träffar en kurator. Är det i skolan eller på vårdcentralen eller på ungdomsmottagningen eller någon annanstans.
Det är viktigt utifrån ditt önskemål om medicinering eller placering på  behandlingshem.
Min utgångspunkt är att du har flera svåra problem med självskadebeteende, ångest, nedstämdhet och självmordstankar. Det är inte konstigt att du samtidigt får problem med skolan. Allt det här du säger kräver verkligen mycket hjälp och behandling från vården.
Medicinering kan du få om du går till BUP och de gör den bedömningen att medicin ska vara en del i behandlingen. Eventuellt kan du få en sådan hjälp även på vårdcentralen. Men oavsett var du än får medicin räcker det inte för att du ska komma tillrätta med dina problem. Medicinering måste kombineras med samtalsbehandling. Med tanke på hur sammansatta dina problem är tycker jag att det bästa är att vända dig till BUP - eller om du redan går där måste du säga så som du skriver till oss, det vill säga att mer hjälp behövs. Om du inte har kontakt med någon BUP-mottagning är det i din ålder fullt möjligt att du själv ringer själv. Din kurator kan också hjälpa dig med det genom att skriva remiss.
När det gäller din fråga om behandlingshem så går det bara genom BUP och det brukar ske i samverkan med socialtjänsten. Men denna fråga måste du ta upp med den behandlare som du kommer att få - eller har - på BUP.