Kompis på andra sidan jorden mår dåligt
Hej.
Jag har en vän som bor på andra sidan jorden och hon är djupt deprimerad och skadar sig själv. Jag gör allt jag kan för att få henne att må bättre men det är så svårt när jag samtidigt själv går igenom något liknande. Hennes föräldrar vet inte och jag kan inte hjälpa henne. Snälla svara på frågan.
En desperat en

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Jag förstår att det känns svårt att veta hur du ska kunna hjälpa din kompis som bor så långt borta.
Jag tror du är jätteviktig för henne. Fortsätt att vara en fin kompis och stötta henne så gott du kan genom att lyssna och uppmuntra henne att berätta för sina föräldrar. Om någon är djupt deprimerad och gör sig själv illa så är det viktigt att vuxna får veta det så att de kan hjälpa till.
Du skriver att du går igenom samma sak. Får du hjälp och stöd? Om du får det så kan det vara en bra idé att berätta för din kompis vad du blir hjälpt av. Om hon får höra det så kanske det uppmuntrar henne att också våga berätta för någon.
Att inge hopp om att livet kan bli bättre är det bästa du kan göra. Kanske kan ni stötta varandra i detta? Och att våga ta emot hjälp från vuxna?
Var rädd om dig.