Mycket som är svårt
Hej bup mitt namn är sebastian jag är 12år jag pratar med er varje vecka på måndagar. Jag har upplevt problem i skolan. Det som händer är att jag får inget arbete gjort och jag känner stor press på mig samtidigt är jag typ deprimerad jag försöker få hjälp av er hemma och i skolan men det går inte. Jag sover bra men av någon anledning hjälper det inte och när jag pratar med folk så säger jag antingen mycket men inte allt eller så ljuger jag jag vill hem till min pappa jag bor inte hemma heller så det blir mer problem tankar och ledsamhet jag undrar vad ska jag ta mig till detta går inte jag har tankar som dödar mig inombords så på kvällarna så tar jag en tablet som e utskriven till mig min lillebror är mycket ledsen som jag och min storebror bor inte med mig eller min lillebror snälla försök att hjälpa mig på något sätt jag är desperat av hjälp med min familj
s a

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en svår och sorglig situation. Jag förstår att du av någon anledning inte kan bo hemma och inte heller dina syskon kan göra det. Det är i sig tillräcklig orsak  till att vara ledsen. Dessutom har du en djup medkänsla för din lillebror som jag antar är ledsen av samma anledningar.
Men du, det är jättebra att du regelbundet går på BUP. Jag kan tänka mig att det inte löser alla dina problem men det är där du ska tala om vad som är svårt, vilken förändring du skulle vilja uppnå. Till exempel att du längtar till din pappa och att du behöver mer hjälp med skolan. Sedan tror jag att du hjälper också din lillebror bara för att du finns till för honom och han känna hur mycket du älskar honom.
Tyvärr kan vi härifrån inte göra något som du önskar. Men försök att inte låtsas om något annat än vad verkligheten är för dig, oavsett vem du pratar med. Och huvudsakligen var så uppriktig och öppen som möjligt när du träffar din behandlare på BUP. På så sätt kan ni förhoppningsvis hitta nya steg så att det blir bättre för dig. Små, små steg på vägen leder också vidare även om det går långsamt.