Vill utredas för ADHD
Hej jag är en tjej på 12 år och jag tror jag har adhd för jag kan inte sitta still och konsertresa mig och har svårt att hantera mina känslor men när jag sa de till mamma så skratta hon bara och då blev jag ledsen och jag vill verkligen utreda om jag har de för nästan hela min släckt har de inklusive min pappa och mina kompisar tror jag har adhd för jag får sånna humörsvängningar och då så skriker jag på dem och då blir dem arga så jag vet inte vad jag ska göra för vill som sagt verkligen utreda de så vad ska jag göra så ska jag säga de till mamma igen eller???
Mirinda

BUP svarar:
Hej Mirinda!
Det låter som att du har det riktigt jobbigt med humör, utbrott och med de konflikter, som det kan bli med omgivningen när man har svårt att kontrollera detta!
Oavsett om du vid en utredning skulle få en ADHD-diagnos eller ej så har du ett bekymmer med detta, som jag förstår dig. Har du kommit på vad du behöver för hjälp och stöd och vad du kan göra själv för att det inte ska bli sådär besvärligt för dig?
Jag skriver så här för att varken du eller jag kan säga säkert att du har ADHD om dina problem inte har utretts. MEN det betyder inte att du ska behöva vänta på hjälp och stöd.
När det gäller skolan har den en skyldighet att hjälpa elever som har svårt i undervisningen. Du behöver inte ha en diagnos för det. Läs mer om det här i länken: Din rätt i skolan.
När det gäller bråken hemma och med kompisar tycker jag att du ska börja med att fundera på om det finns något som du själv kan göra för att hejda dina vredesutbrott. Det kan vara att använda avslappningsövningar eller gå undan istället för att gå på. (Läs på Snorkel.se). Mycket handlar om att lära känna sig själv och olika känslor, och inte minst att lära sig sätta ord på vad man känner och tänker. I de här filmerna kan du lära dig mer om detta: Medvetenhetsdiamanten och Filmen om känslor.
Så tråkigt att läsa att din mamma skrattade när du försökte prata med henne om hur du har det, hur du mår och att du undrar om du kan ha ADHD. Tråkigt om hon skrattade för att retas, men kanske skrattade hon för att hon älskar dig, för att hon ville att du skulle vara mindre ledsen och orolig? Hon kanske tycker att du lägger för mycket skuld på dig själv. Kanske tänker hon att dina svårigheter i skolan och hemma handlar mer om andras sätt mot dig än om dig? Det är så lätt hänt att man tror att det är man själv som ställer till allt. Hon kanske också tänker att det är helt normalt att bli arg ibland.
Du frågade om du borde prata med din mamma igen. Ja det skulle vara det bästa! Och med pappa. Försök prata med dem mycket om hur du har det och vad du tänker på. Ju mer de vet om detta desto lättare att ni tillsammans kan lösa de problem du upplever i ditt liv.
Lycka till!