Slår min syster och min mamma
hej! Jag har problem med att jag blir arg hela tiden. Särskilt på min familj. Ofta blir jag så arg att jag inte kan kontrollera det och slår min syster och min mamma eller sparkar sönder dörrar och saker. Jag inte varför jg gör det men det har lett till att min familj hatar mig och min syster är rädd för mig. Jag vet inte varför men jag känner typ att om de inte tycker om mig så är jag ändå starkare och behöver de inte. Jag känner att jag vill få min familj att älska mig igen samtidigt somjag inte vill ge mig typ. Detta kanske blev lite rörigt men jag hoppas jag kan göra något åt saken. Men varje gång jag försöker prata seriöst så säger de att d e bara och skärpa sig.
.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag tänker att du beskriver flera problem som hänger ihop. Ett rör din relation till din mamma och syster. Varför blir du/ni så arga på varandra? Vad är det som händer mellan er och som får dig att känna att du inte vill ge dig och att du tom inte behöver dem? Det är uppenbarligen något väldigt viktigt för dig som du upplever du inte får och som gör dig väldigt besviken?
Det andra problemet är att du inte kan kontrollera din ilska utan börjar slåss. Aggressivitet kan vara innehålla många starka känslor - ibland också förtvivlan och sorg. Hur är det för dig? Du skriver att det är ett problem att du blir arg, men det kan ofta vara relevant. Däremot blir det nästan alltid problem med att inte kunna kontrollera ilskan i din ålder och det vill du få hjälp med.
Jag tror du/ni kan få hjälp med alla dessa problem. Jag tycker du ska försöka igen att prata med din mamma att du vill ha det bättre tillsammans och att du/ni behöver hjälp. Jag tror du/kan få bra hjälp för din svårigheter att kontrollera din ilska på BUP. Jag hoppas verkligen dina föräldrar lyssnar på dig och kan hjälpa dig få hjälp annars får du gå vidare själv. Kanske kan du ta hjälp av din skolkurator eller en ungdomsmottagning eller genom att ringa Bris och få mer råd.
Lycka till!