Min mamma stressar mig
jag är en tjej på 14 år som tycker att min mamma är så krävande och jobbig. Tror att jag har ADHD och väntar på utredning. Trivs bättre hos pappa som inte tjatar på mig om allt samtidigt vet jag att han inte har så bra koll på allt som skolan och möten och sånt. Jag vet att min mamma älskar mig men hon bryr sig för mycket om allt. Jag vet att hon egentligen är bättre för mig än pappa för hon hjälper mig mycket mer med mat tider skolan träningar och sån. Men hon blir för sur när jag inte sköter något i skolan mer än andra föräldrar. Jag blir så arg på henne hela tiden Bara jag ser henne så blir jag arg, hon ska alltid diskutera allt och slutar aldrig. Hur ska jag göra för att trivas bättre hos mamma? Jag vill inte vara arg på henne hels tiden
Nattis

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att din mamma har koll och bryr sig om. Det är något bra  men det blir för mycket. Hon tjatar om allt samtidigt och är för mycket på. Och du blir lätt arg fastän du inte vill.
Kan du när du inte är arg försöka tala med din mamma? Du kanske kan förklara hur det känns när hon tjatar? Kanske kan hon ändra sig litet och inte diskutera allting lika mycket och på en gång.
Du väntar på utredning för ADHD. När man har ADHD kommer känslorna ofta snabbt och starkt och man orkar inte alltid diskutera eller ta in mycket information utan att bli otålig. Kanske din mamma där kan göra på något annat sätt som att inte ta upp många saker samtidigt och inte tala så mycket. Kanske det skulle göra att du blev mindre arg. Detta är också något som du och din mamma kan diskutera och få mera råd om i samband med utredningen du ska göra.
Lycka till!