Måste föräldrar få vetskap om ADHD-utredning?
Hej. Jag E en 13 årig tjej som vill göra en adhd utredning hos bup, men vill ej att mina föräldrar får veta det. Om ni vill det, kan ni då istället tillexempel kontakta min storebror som E över 18 eller måste det vara föräldrarna?
E

BUP svarar:
Hej E!
Tack för din fråga som jag tror kan vara av intresse för fler ungdomar att ta del av.
Många barn och ungdomar upplever att det är svårt att koncentrera sig och sitta still i olika grad. I dag har det blivit vanligare att man snabbare förknippar det med tankar om ADHD. Egentligen kan koncentrationssvårigheter bero på flera olika bakomliggande orsaker och man behöver genomföra en omfattande utredning för att kunna förstå mer av dessa svårigheter och bedöma om det handlar om ADHD eller ej.
Utredningen eller bedömningen vid misstanke om ADHD innebär att man behöver gå på utredning flera gånger, både för att träffa behandlingspersonal och för att göra olika psykologiska tester. Man behöver även träffa läkare. Som en del av bedömningen så ingår det att prata med föräldrarna för att få deras bild av hur man har varit som liten. Det är för att förstå om svårigheterna har märkts av under ens utveckling och på vilket sätt.
Så utifrån hur rutinerna ser ut kring utredning och bedömning så är svaret på din fråga att man alltså inte kan genomföra en ADHD-utredning utan att föräldrarna vet. De behöver också vara delaktiga i själva utredningen.
Om vi återgår till din undran - att du själv har tankar om att du har ADHD - så gissar jag att du upplever att du har svårt att fokusera och kanske svårt att sitta still och klara av skolarbetet?
Om du tycker det är svårt att prata direkt med dina föräldrar om det, så vill jag ge dig rådet att vända dig till din skolkurator eller din mentor. Skolan har stor vana av att hjälpa elever som upplever olika svårigheter med koncentration och inlärning. Skolan brukar då som första steg föreslå olika sätt att få mer hjälp för det i skolan.
För att få hjälp i skolan så behöver man inte ha en diagnos. Man har rätt till stöd utifrån de problem man har i skolarbetet - oavsett vad de beror på. Om det prövade stödet från skolan inte skulle vara tillräckligt brukar skolan också kunna hjälpa till med att prata vidare med föräldrarna om det och om de tror att man behöver få hjälp med en utredning.
Lycka till och hoppas du får den hjälp du behöver!