Mobbad och har nästan alltid varit det i mitt liv
Jag är mobbad och har nästan alltid varit det i mitt liv. Det är så jobbigt och jag vet inte hur jag har klarat de här åren. Jag har aldrig berättat detta för någon och jag är rädd för att göra de. Vill inte berätta för mina föräldrar för de är helt dumma i huvudet och de stressar sönder mig i skolan. Jag har också sjukt mycket stress och ångest över mycket. Som min kropp och allt de där. Jag har fått hört att jag är äckligt smal och att jag är en anoxia barn även fast jag inte ens har de. Allt händer på social medier och jag vet inte vilka de är som skriver sakerna. Vad ska jag göra?
En tjej på 15 år

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt viktiga brev. Nu har du berättat för någon att du blir mobbad!
Ofta kan man inte göra något åt mobbning alldeles själv, för man befinner sig i underläge. Naturligtvis mår du dåligt och får ångest. Men nu måste du fortsätta att berätta - framför allt till skolan. Skolan har en absolut skyldighet att hjälpa dig.
Mobbning är ett stort problem och varje skola ska ha en plan för hur de ska hjälpa de som mobbas. Så jag tycker du ska vända dig till någon i skolan du känner förtroende för - skolsyster, skolkurator, mentor eller någon lärare och berätta.
Och jag tycker också att dina föräldrar ska få veta för då kanske de bättre förstår vilka besvär du har att kämpa med!
Du kan läsa mer om mobbning på UMO och på BEO  (barn o elevombudet) och där står också mycket som du kan ha hjälp av att veta ifall skolan inte gör något (så att du kan gå till skolan utan att må dåligt).
Men du är lite ensam just nu. Se till att du får hjälp!
Lycka till!