Min bästa vän har självmordstankar
Hej! Min bästavän har självmordstankar och jag vet inte vad jag ska göra. Är livrädd för att något ska hända henne och hon säger att jag inte kan hjälpa henne på något sätt. Hon är allt jag har eftersom jag jag ingen bra relation med min mamma och pappa så om jag skulle mista henne så skulle nog jag dö inombords! Så snälla hjälp! Vad ska jag göra? Hon vill inte prata med någon mer än mig om de.
///

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Din kompis har verkligen försatt dig i en svår situation. Hon anförtror dig - och bara dig - sina tankar på att ta sitt liv, men tillåter dig inte att göra något för att hjälpa henne. Du hamnar i en knipsax!
Jag förstår verkligen att detta är hemskt för dig! Som att du förväntas bära din kompis mörka tankar och destruktiva planer, utan att sätta något emot.
Det är förstås svårt att veta hur din kompis egentligen själv tänker i detta. Om hon själv är förmögen att se vad hon gör med dig och om hon innerst inne skulle vilja att du mer aktivt gick emot hennes destruktiva tankar.
Men för dig kan det kännas som att du sviker henne hur du än gör. Man vet inte hur allvarliga din kompis suicidtankar är, men man måste ändå utgå från att de är allvarliga och agera utifrån det.
Du undrar vad du ska göra. Mitt svar är att du måste dela din oro med någon. Någon vuxen som kan se till att din kompis kan få professionell hjälp. Det är det bästa du kan göra för din kompis - även om det känns som du sviker henne. Och även om hon känner att du sviker henne.
För du sviker henne inte. Du kan inte själv hjälpa henne. Och du kan inte heller stillatigande höra på och bära hennes vånda.
Så vem kan du tala med? Din kompis föräldrar, så att de kan hjälpa henne att få hjälp?
Någon i skolan som skolkurator eller skolsköterska?
Kan dina egna föräldrar vara ett stöd för dig om du berättar för dem?
När du bestämt hur du ska göra ska du säga det till din kompis. Och du ska då försöka komma ihåg att du inte sviker utan hjälper, även om det inte känns så just då.
Du kan också ringa till, chatta eller mejla till Bris för att få mer stöd.
I rutan här nedan kan du se andras frågor och artiklar om detta.
Lycka till!