Min vän är inte säker hemma
min vän har det svårt och hon är inte säker hemma. hennes pappa är inte den bästa och hon mår inte bra hemma. jag och min kompis är rädd att något kommer hända henne eftersom att hon blir tvingad att vara hemma. vi båda skulle kunna ta hem henne men föräldrarna kommer i vägen och det löser inte problemet i lång ändan.
vi vet inte vart vi ska vända oss eftersom hon går på en annan skola.
det är alvarligt och vi behöver hjälpa henne.
en unge

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilka fina vänner ni är som bryr er om kompis och vill hitta en lösning på hennes svåra situation! Det hörs att det är allvarligt.
Att ha det otryggt hemma med sina föräldrar är bland det värsta man kan vara med om. Föräldrar är skyldiga att ta hand om sina barn och se till deras bästa. Det finns föräldrar som inte klarar det.
Om något barn eller en tonåring far illa hemma, känner sig hotad eller inte får det stöd hemifrån som hen har rätt att få, behöver man göra just det ni gör, d v s försöka hitta ett sätt att få hjälp.
Det bästa är om ni kan hitta en vuxen i er närhet som ni kan be om råd av. Kanske någon av era föräldrar? Ni kan även gå till skolkuratorn eller någon annan vuxen på er skola för att fråga vad ni ska göra, även om hon själv går på en annan skola.
Det här är ett par olika ställen man kan vända sig till med denna typ av problem:
-  BRIS, står för Barens Rätt i Samhället. Dit kan man ringa, mejla eller chatta för att få stöd och råd.
Linnamottagningen har en jourtelefon som man kan ringa när man lever under kontroll och hot av släkt och familj.
Koll på soc heter en sida som har information om när och hur man som barn och ungdom kan kontakta socialtjänsten för att få hjälp, exempelvis när man inte har det bra hemma.
UMO har mycket information om allt möjligt som är värt att veta något om som ung. I länken här kommer ni till sidan som handlar om bland annat familjeproblem.
Önskar er lycka till med att hitta det stöd ni behöver för att hjälpa er kompis!