Vet inte ur jag ska hantera alla känslor
Hej, jag är en tjej som har ganska mycket funderingar. Det är så att min mamma ofta spyr efter måltider och i dag fick jag veta att de beror på inre stress. Är jätte orolig för henne men vet inte hur jag ska hjälpa henne.
Jag har på sistone även börjat fundera på min egen hälsa. Jag äter i princip bara middag på en dag, "skadar" mig själv och funderar på att fara till himmelen. Vet inte varför men när mamma spyr vill jag lixom också göra det men jag vågar inte. Känns som att mitt mående bara går neråt.
Var hos vårdcentralen häromdagen och han sa att jag har för lite B och C vitamin, har sökt på de och nu är jag jätte orolig. Skulle även få träffa en psykolog men det verkar inte hända. Känns som att hela mitt liv går i repris från förra året och är det så kommer nästa steg vara mer självskada och kolla utvägar för att lämna jorden.
Vet inte hur jag ska hantera alla känslor, har ni några råd?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du är orolig. Och det låter som du haft det jobbigt förra året och att du nu lätt blir oroad igen.
Att ha C- och B- vitaminbrist behöver du inte vara orolig över, om du tar de vitamintillskott som läkaren säkert rått dig till. Det är många som får göra det.
Men du skadar dig själv och har tankar på att inte vilja leva. Då är det bra att du ska få träffa psykolog på vårdcentralen. Ofta är det en viss väntetid där, men om det dröjer kan du ringa igen, säga att du inte mår bra och fråga hur länge det dröjer.
Om det ändå dröjer, kan du kanske gå till skolsköterskan under tiden. Det finns också något som heter Mind/ självmordslinjen dit man kan ringa om man  får mycket självmordstankar, tel 90101.
Din mamma kräks efter maten. Har hon själv sökt hjälp för detta? Om du visste att din mamma har vuxna som hjälper henne skulle du förstås vara mindre orolig för henne. Kanske skulle du överlag bli mindre orolig då, eftersom det ju är viktigt för alla i din ålder att ens föräldrar mår bra.
Kan du tala med din pappa för att få hjälp med detta?
Ring vårdcentralen igen och säg åt din mamma om att söka egen hjälp!