Överviktig och har dåligt självförtroende
Hej. Jag har ett problem som tar upp mycket av mina tankar. Jag har dåligt självförtroende och är överviktig (ca 15kg för mycket). Jag tycker att jag är så ful och äcklig, hur kan folk vilja vara vän med mig? Samtidigt är jag beroende av mat, kolhydrater och socker framförallt. Jag har mycket tankar om ätstörningar osv, men är besatt av att hitta sätt att gå ner i vikt för det vill jag göra - whatever it takes. Jag är så himla lat också, jag kommer knappt ur sängen på morgonen och orkar inte göra någonting överhuvudtaget, så att träna mycket är inte ens ett alternativ. Jag pendlar i vikt hela tiden (2-3kg) pga att jag kan gå från att svälta hela dagen tills kvällen eller när jag kommer hem från skolan, då kan jag hetsäta och sedan bara falla ihop och gråta.  Jag vill alltid kräkas när jag hetsätit, men när jag väl sitter där vid toalettstolen med två fingrar i munnen så vill min kropp inte. Jag har såklart kräkreflexer, men det funkar bara inte. Min familj gör allt bara värre, de kallar mig skällsord som tjockis, fetto när de blir arga, och eftersom jag har så dåligt tålamod och svårt att kontrollera mina känslor och handlingar så blir de arga på mig ofta. Det sårar mig så himla mycket, och får mig att må ännu sämre än vad jag redan gör. Min mamma har gjort en Gastric Bypass operation och gått ner halva sin vikt på mindre än 8 månader, och har nu samma klädstorlek som mig eftersom jag är kort, men hon väger mindre än mig. Det gör att hon ofta lägger elaka kommentarer på min vikt och jämför mig med henne hela tiden, och säger även att hon tycker jag ska "ta tag i mitt liv och min vikt". Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och önskar att jag kunde få göra en operation för att ta bort en del kroppsfett men jag vet (och det gör mig extremt ledsen och olycklig) att det inte går för att jag är så ung. Jag vet inte vad jag ska göra, jag antar att jag bara vill ha råd om hur jag ska kunna må bättre, och veta om jag har fel på mig som tex någon sort ätstörning.
Heartbroken

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad otroligt tråkigt det låter att din mamma och din familj inte kan ge dig något bra stöd. Din mamma om någon borde väl veta hur svårt det kan vara att gå ner i vikt och att man behöver stöd och uppmuntran.
Men jag tycker du verkar klarsynt och förstår att du har problem men vet inte hur du ska få hjälp att må bättre. Ditt sätt att äta, som du beskriver är inte något bra sätt att gå ner i vikt på. Det låter som du är inne i en hopplös ond cirkel med hetsätning och svält. Du undrar om du har någon form av ätstörning. Vi kan här inte sätta diagnoser men att du har stora problem kring din vikt och mat är uppenbart och jag tycker också det verkar riskfyllt. Din ambition att gå ner i vikt är lovvärd och bra men du behöver hjälp att göra det på ett fungerande sätt.
Ofta börjar man genom att börja äta välbalanserade måltider på regelbundna tider, eftersom hela systemet kring mat och vikt kommer i olag om man äter som du beskriver. Jag tror du behöver hjälp med detta. Det brukar vara svårt att bryta det ätmönster du själv skapat och beskriver.
Jag tycker också att du ska prata med någon om ditt självförtroende, för även om du är överviktig och även om du själv har svårt gå ner i vikt så så får du försöka bevara och försvara ditt självförtroende! Jag tycker du måste ifrågasätta dina tankar om dig själv när du tycker du är ful och äcklig. Låt inte mat och viktfrågor påverka dig på det sättet och försök att förstå, att även om du nu är extremt upptagen av hur du ser ut och väger, så är det inte det viktiga för andra människor - som dina vänner.
Jag förstår inte varför din mamma inte kan vara mer förstående och hjälpsam. Men jag tycker hon har rätt i när hon säger att du ska ta tag i din vikt. Kanske kan ni samarbeta där? Kanske vill hon ändå något bra för dig fast hon inte verkar något bra på att uppmuntra och stötta?
Om du har dina föräldrar med dig i att söka hjälp, så kan du få det. Du kan tillsammans med dina föräldrar ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. Det är väldigt bra för dig om ni gör det för du får hjälp med din vikt och din familj får också hjälp att stötta och hjälpa dig på ett bra sätt – inte bara att skälla på dig.
Lycka till!