Sanningen måste fram
Hej!
jag har hamnat i ett sjukt jobbigt läge, jag har skärt mig i ett tag nu, jag har inte haft något problem att dölja mina ärr och sår. Det har varit enkelt och ingen misstänker något alls, men! Min mamma vill att jag ska hänga med till Spanien i vinter. Jag har sagt att jag inte vill, för jag vill inte bli avslöjad. Men hon tror jag är inne i någon "tonårs period" där jag inte rikrigt vet vad jag vill och som går över snart. Men, oavsett period eller inte så har jag en massa ärr på mina armar och det är inte i någon period. Dem försvinner inte! Och jag gör allt för att skydda dem, jag vet att ni kommer säga att jag måste få hjälp och att min hemlighet måste komma ut. Men de går inte. Det bara är ett STORT nej. Jag skäms, jag vill inte att någon ska se, jag vill inte bli dömd. Och vad ska jag säga till mina föräldrar? "Hej jo jag mådde dåligt så jag skar mig och har gjort det i ett par månader, hoppas det varit ok och att ni inte blir arga" liksom dem skulle ju bli vansinniga och jag har inget bra argument. Att skada sig själv hjälper lika lite som att stirra upp i taket och ha ångesten. I längden då. Men har ändå fått ut något utav det i stunden och där av inte funnit någon andledning att sluta. Men jag börjar tappa kontrollen, de som räckte förra veckan räcker inte den nuvarande. mina tankar blir sjukare, och mina sår blir djupare. Ibland har jag så mycket ångest så att skära mig hjälper inte ens, jag måste gå och spola hett vatten på såren för att jag ens ska få någon effekt för då det svider väldigt mycket.
Jag fattar inte, vad är det för fel på mig? Varför gör jag sånt jag vet inte är bra?
Varför lyssnar jag inte?
Jag är sinnessjuk

BUP svarar:
Hej
Vilket jobbigt läge du hamnat i. Jag förstår verkligen den rävsax du sitter i. Ditt brev berörde mig mycket.
Jag förstår ditt STORA nej och att du skäms och är orolig över vilka reaktioner då får när hemligheten inte längre är en hemlighet.
Vägen ut är att sanningen måste fram och du behöver hjälp.
Att bryta ett självskadebeteende på egen hand brukar vara svårt om inte omöjligt. Du är klok när du skriver att det på lång sikt inte hjälper att självskada. Du har fått lära dig detta den hårda vägen.
Det måste var tungt att känna att ångesten ökar och att det bara blir värre och värre. Den tillfälliga ångestlindringen som fanns tidigare finns inte längre där. Jag blev berörd av att läsa att du måste spola hett vatten i såren så du kan känna smärtan. Det måste få ett slut. I ditt brev beskriver du att problemen inte går över utan förvärras. Du måste söka hjälp.
Jag jobbar när jag inte skriver till er som kurator på en BUP-mottagning och har varit med i familjesamtal då detta kommit fram. Det har då varit vanligare med reaktioner att föräldrarna blivit ledsna och velat trösta. Att det varit skönt när hemligheten äntligen kommit fram. Föräldrarna kan tycka att det är synd att de inte fått reda på detta tidigare men kan också berätta att de har misstänkt detta under en tid men inte vågat fråga sin dotter eller son om han eller hon självskadar.
Jag känner inte dina föräldrar och vet inte hur de brukar reagera och hur din kontakt med dina dem ser ut, men att din mamma vill att du ska följa med till Spanien betyder att du är en viktig person.
Tyvärr har det blivit så vanligt med självskada bland ungdomar att reaktionerna på stan ofta uteblir. Att gå på en strand eller ett badhus. Ärren kommer tyvärr sitta kvar, men blekna med tiden.
Jag har fått rekommendation av mina kollegor att göra reklam för denna chatt. www.shedo.se/chatt. Premiärdatum till chatten är satt till den 2 december. Innan dess kan du gå in på deras hemsida. Där kan du säkert få stöd hur du går vidare. Ditt problem är stort men inte unikt. Det finns många som är oroliga över föräldrarnas reaktioner.
Om jag får drömma mig bort så vill jag se dig och din mamma gå på en strand i Spanien i vinter. Att du kan få lite sol på ben och armar. Att du samlade mod till dig och berättade. På vilket sätt det sker är av mindre betydelse. Att reaktionen var stöttande och det här ska ni fixa tillsammans. Att du fått beröm för att du var stark och modig som berättade.
Var rädd om dig och samla lite mod nu!