Vilka problem tas på störst allvar?
Hej!Jag har en fråga om hur ni gör på bup. Vilka problem eller svårigheter är det ni tar på störst allvar och som ni brukar ta i första hand när man kommer till er? Vilka personer är det som brukar få fortsätta prata hos er?
Jag tror att jag skulle kunna ha någon form utav ätstörning och har även självskadebeteende och undrar därför om ni skulle ha hjälpt mig om jag tog kontakt med er, självklart vet jag att ni behöver träffa mig först för att ställa frågor osv. men hur brukar ni göra med tex personer som kommer in med ”symtom” på någon ätstörning?
Hoppas du förstod vad jag ville komma fram till, det var lite svårt att förklara!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du förklarade din fråga väl.
För att komma till Bup ska man i första hand ha vad man kallar för barn/ungdomspsykiatriska problem. Dessa problem brukar beskrivas med hjälp av diagnoser, som tex ångest, depression, trauma, självskadebeteende, ätstörning.
När problemen mer handlar om problem  i relationer inom famijen är det främst socialtjänsten man ska vända sig till.
Självskada och ätstörning är problem som tas på stort allvar av Bup men man kan ju ha dessa problem i större eller mindre grad.
När man kontaktar Bup för symtom på ätstörning, försöker man på Bup först bedöma hur allvarliga problemen är. Oftast erbjuds en fortsatt behandlingskontakt på Bup eller via remiss från Bup till enheter som arbetar enbart med ätstörning.
Hoppas att jag förstått din fråga rätt.
Jag bifogar några länkar och tidigare frågor om detta.