Har så mycket ångest
Hej, jag mår inte bra. Jag sover mellan 5-2 timmar per natt,äter inte frukost lunch eller snacks och pytte lite middag,jag har såå mycket ångest och har även haft ganska många panikattacker,har varit mobbad i 4 år,och istället nu i 6 år har det varit en speciell person i min klass som är riktigt taskig mot mig och har varit likadan i 6,5 år. Jag hatar mig själv,hur jag ser ut hur jag beter mig jag känner mig värdelös,en idiot,onödig,jobbig,dum,ful,tjock,oduglig,ful,fruktan-svärd m.m. Det är bara en liten bråkdel av allt ovan för jag har även haft OCD och har dyslexi. Jag går hos en psykolog. Mamma och pappa säger att hon är bra men jag känner inte samma sak. Jag vågar inte prata om något när jag är där,hon vet att jag har ett självskadebeteende,en enorm prestationsångest/aldrig nöjd,att jag varit mobbad och att jag har ångest. Men mer har jag inte vågat säga,det känns som en vägg som sätter stop framför en när jag egentligen vill bara skrika ut allt. Ord som ångest,mobbad och liknande skämms jag för att säga något enormt och spykologen frågade om jag hade haft självmordstankar men blev jätte rädd och sa "nej,såklart inte" när jag egentligen ville säga jag och berätta att jag har försökt ta mitt liv cirka 6/7 grr. Att säga det går inte men jag vill sååå mycket! Jag får inte byta spykolog så hur vågar man säga saker som känns omöjligt? Jag är rädd för att bli dömd som någon läskig konstig idiot som måste läggas in på något mentalsjukhus med läskiga rum,jag vet att det inte händer men jag är livrädd för det ändå och att mina föräldrar skulle få reda på det dom skulle bli förkrossade och jag orkar inte det! Kommer spykologen säga till mina föräldrar om jag berättar? Hur blir man av med ångest/panikattacker? Vad borde jag göra? Hur står ja ut?
Hjälp!
D

BUP svarar:
Hej!
Hur vågar man säga saker till sin psykolog när det känns omöjligt, undrar du.
Det bästa sättet är att börja tala om att det känns svårt att prata. Vad som är svårt och varför. Tex undrar du om psykologen kommer att berätta för dina föräldrar vad du sagt. Det är något som ni kan tala om tillsammans. När måste psykologen berätta för dina föräldrar och när behöver det inte vara så. Och varför måste psykologen isåfall berätta. Sådana saker är bra för dig att veta för att du ska kunna avgöra vad du vågar säga.
Det låter i ditt brev som det du inte kunnat berätta för din psykolog är något betydelsefullt. Kanske en viktig orsak till din ångest och till att du inte i övrigt mår bra. Och då är det också viktigt att du vågar berätta för att du ska kunna må bättre igen.
Du är rädd, säger du, att det du säger skulle göra så du blir inlagd, även om du inte med förnuftet riktigt tror på det. Jag tycker du ska lyssna på ditt förnuft.  När man gömmer undan  och inte talar om saker känns de oftast större och mer skrämmande för en själv än de behöver vara. Och om dina föräldrar blir förkrossade så kommer de att hämta sig igen. Du har försökt ta ditt liv flera gånger. Det är viktigt att tala om. Och dina föräldrar kan förhoppningsvis hjälpa dig om de bättre förstår hur du mår.
Så tala med din psykolog och låt henne hjälpa dig! Du kan också först ringa till Självmordslinjen anonymt.