Bara en person vet hur jag mår
Jag mår inte alls bra. Jag kämpar med ätstörningar och självskadebeteende, och bara en person vet om det. Jag håller det hemligt för mina föräldrar och andra genom att dölja armarna med tjocka tröjor, även nu på sommaren. Mina föräldrar brukar skämta om att skada sig själv och jag mår ännu värre av det. Jag har också problem med vänner, förut var jag ganska omtyckt, inte populär direkt men jag hade ändå några vänner. Sedan blev jag plötsligt mobbad och nu har jag bara en vän kvar (hon har heller ingen annan vän). Det är också denna tjej jag berättade om mina problem för men hon vet inte om alla problem. Hur ska jag våga berätta om mina problem för mina föräldrar och även helt för min kompis. Allt blir bara värre, hur ska jag göra?
m

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver insiktsfullt om din situation och vill ha hjälp.
Vad tror du kommer att hända om du berättar för dina föräldrar? Jag tror nog inte dina föräldrar kommer att skämta om dina problem och ditt sätt att handskas med dom. Men dom kommer kanske inte att förstå hur självskadebeteende och ätstörningsproblem hänger ihop med hur du mår. Och det är ju inte alltid så lätt att förstå! Om du tillsammans med dina föräldrar söker hjälp på BUP för dina problem så kommer också dina föräldrar få lite hjälp att förstå hur det kan hänga ihop.
Du skriver att du varit mobbad. Är du det fortfarande? Vet dina föräldrar om det? Att bli mobbad är ofta väldigt destruktivt för självförtroende och relationer till jämnåriga.
Så jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar och att du söker hjälp,  i första hand på BUP. Det kommer att bli mycket bättre för dej att inte behöva dölja dina problem och få hjälp att bli av med både din ätstörning och ditt självskadebeteende.
Du skriver att allt blir bara värre, men allt kan också bli bättre!