Har grova humörsvängningar
Hej! Sen jag var liten har jag haft probelm med mitt humör och alltid blivit sur väldigt lätt. Men med åren har det blivit värre och alla säger till mig att det är för mensen eller tonåren men det känns som mycket mer än det. Jag startar onödiga bråk och förstör för mig själv hela tiden, jag bråkar tills den andra personen inte orkar mer men ändå ger jag inte upp. Jag har grova humörsvängningar men mitt största problem är min ilska och att jag känner mig ensam hela tiden även om jag har folk runt om mig. Kan känna mig lite bipolär eller iaf deprimerad. jag vet inte vad det är med mig eller hur jag ska söka hjälp för det känns som ingen förstår. Vad tror ni är felet ?
K

BUP svarar:
Hej K!
Först vill jag säga att det är insiktsfullt av dig att se konsekvenserna av dina beteenden när du är arg och upprörd. Det är modigt av dig att inse det, då det också är lite smärtsamt när vi faktiskt förstår att vissa av våra handlingar inte blir så bra - varken för andra eller oss själva.
Du skriver också att du känner dig deprimerad och du har funderat på om du är bipolär. Du har en fråga vad vi tror är ditt problem. Det är en fråga som det tyvärr inte går att svara på här utan att ha träffat dig och mer noga ha gått igenom om hur du mår och hur dina problem yttrar sig.
Du undrar också hur du kan gå tillväga för att söka hjälp. Du skriver att det känns som att ingen förstår. Jag gissar att det kan betyda att det känns svårt för dig att få gehör för hur du ser på dina humörsvängningar hemma?
Annars skulle jag säga att ett första steg skulle kunna vara att du tar upp det hemma och berättar att du på allvar lider av dina humörsvängningar och vill att ni söker för det.
Ni skulle då kunna gå till en psykolog på vårdcentralen eller ringa till BUP och rådgöra om du kan behöva komma på en bedömning där.
En annat alternativ är att du börjar prata med någon på egen hand som får hjälpa till att bilda en uppfattning om ditt bekymmer och se om ni tillsammans kan börja förstå mer om vad det kan hänga ihop med.
Du skulle då kunna vända dig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt eller gå till skolkuratorn för några samtal.
Jag skickar även med information om ilska och humörsvängningar som du kan läsa och se om du känner igen dig i något.