Känner mig konstant stressad
Hej!
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har alltid varit en sådan här "duktig tjej" haft relativt lätt i skolan, A i de flesta ämnen, tränat en del, varit positiv, haft stora drömmar osv. Men jag började gymnasiet i år, flyttade hemifrån och nu känns allt sjukt jobbigt. Har extrem hemlängtan då främst till kompisar, orkar knappt hänga med i skolan, ligger kanske på D nivå om jag verkligen försöker. Men det är det jag inte orkar. Så fort jag får en uppgift som jag inte fattar på en gång, får jag typ panik och måste kämpa för att inte bryta ihop och har väldigt svårt att koncentrera mig på uppgiften och slutföra den. Jag känner mig konstant stressad och vet liksom inte vart jag ska ta vägen. Kan knappt förklara hur jag känner, har panik på insidan men känner inte att jag vill öppna upp mig för nån för då känner jag mig jobbig efteråt och om jag väl börjar grina tror jag inte att jag kan sluta. Känner mig besviken på mig själv, har dålig självkänsla och känner inte att jag duger till mycket och är bara i vägen. Får ingenting gjort och om jag väl gör något känner jag aldrig att det duger. Tar åt mig extremt mycket av vad folk säger till mig, och är väldigt lättirriterad. Känner mig väldigt sällan glad heller och det enda jag vill göra är att gå och lägga mig då jag nästan konstant är trött.
Jag vet inte om det är något jag kan få hjälp med, då jag själv inte förstår vad problemet är men skulle vara sjukt tacksam om jag kunde få några tips iaf, känns som jag snart inte orkar försöka nå mer och vill bara ge upp på allt. Har trott nu ett tag att det är såhär det känns att gå gymnasiet, att det är något man får stå ut med och att alla känner så, men nu vet jag inte längre, och är det såhär det ska va, vill jag inte vara med något mer.
Vilsen

BUP svarar:
Hej Vilsen!
Du skriver att du inte själv förstår vad problemet är och att du tidigare mått bra och det har fungerat väldigt bra för dig i skolan och med kompisar. Jag får en del tankar om det du skriver och hur dina reaktioner med stress, panikkänslor, koncentrationsproblem och sämre självkänsla kan hänga ihop.
Du berättar att dessa problem med hur du må,r började just i samband med förändringar i ditt liv. Stora förändringar skulle jag vilja poängtera, för du har ju faktiskt bytt skolsammanhang, du bor inte längre nära dina vänner som känner dig och som du saknar mycket. Du har också i ung ålder flyttat hemifrån!
När man går igenom stora förändringar i sin tillvaro så är det vanligt att man kan få en stress- eller krisreaktion i någon grad.
Hela din vardag, ditt sociala liv och ditt boende, som varit känt och tryggt för dig, har på en och samma gång förändrats. Det brukar kännas som ett stort steg att förändra ett av dessa livsområden och det kan ta flera månader - kanske upp till ett år ibland - innan man upplever att man har funnits sig till rätta i sitt nya sammanhang.
Jag tror du skulle vara hjälpt av att både få ett stöd via skolan och dina föräldrar. Via Elevhälsan kan du som elev få samtal hos skolkuratorn hur de kan stötta dig i skolsammanhanget.
Jag tror också att det är viktigt att du pratar med dina föräldrar om hur du på allvar upplever hela förändringen, så att du och dina föräldrarna kan ha en fortlöpande dialog om hur det här har blivit för dig.
Det är viktigt att du kan få råd och förståelse för hur du känner, tills du upplever att saker och ting börjar kännas lättare för dig igen.