Orkar inte bry mig längre
Allt är värre jag har skrivit hit förut men allt är värre nu. Jag orkar verkligen inte mera jag har fått nog. Jag gråter hela tiden. Det är omöjligt att koncentrera mig på lektionen för det gör för ont i min kropp. Jag får panik attacker mer ofta nu och jag har märkt att det oftast är för att jag måste träffa nya människor eller att bara männsikor kollar på mig konstigt. Jag mår illa runt männsikor jag klarar inte av det längre. Antingen så bryr jag mig om allt för mycket eller ingenting alls. Ibland äter jag och sover normalt men en period så åtar jag ingenting och sover inget. Det finns så mycket mer som jag inte kan förklara. Jag går till en kurator och hon har skickat in en remiss till er men vi har ingen aning när jag kommer komma in. Jag har börjat skära mig, det tar bort allt som gör ont. I allafall ett litet tag. Jag vet inte vad jag ska göra längre och jag vet inte vad som kommer hända. Jag orkar bara inte bry mig om något längre jag har gett up. Det har hållit på i 4 år att jag mår dåligt och jag har aldrig måt så här dåligt som jag göt nu på dom 4 åren.
Nathalie

BUP svarar:
Hej Nathalie!
Jag förstår att du känner dig på bristningsgränsen. Inte undra på om du har mått dåligt sedan så många år tillbaka, utan att du hade fått tillräcklig och effektiv hjälp.
Jag vet inte vad du tidigare skrivit till oss och vilket svar du har fått, eftersom ni är anonyma på vår sida. Men det är kanske inte så viktigt nu. Det riktigt viktiga är att du har en remiss till BUP och det betyder att du är på rätt väg till hjälp. Jag tror att du är nu så nära till hjälpen att det bidrar till att du känner att ditt tålamod för att uthärda och kämpa börjar ta slut. Fullt förståeligt, så brukar vi känna: hjälpen är lovad, jag måste få hjälpen nu - orkar inte mer.
Jag tycker att ni ska ringa till den BUP- mottagning som fick remissen. Dina föräldrar kan beskriva hur dåligt du mår, att du skär dig och att du knappt klarar vardagen och skolan längre. Möjligen kan ni på det sättet påskynda en första tid på mottagningen.
Tills dess är det viktigt att du fortsätter att tala med din kurator för att få stöd i väntan på tid på BUP. Det är också viktigt att dina föräldrar känner till hur du har det från den ena dagen till den andra och de ger dig också stöd och uppmuntran.
Tänk på hur mycket kraft du har, du som har kämpat med dina problem under så lång tid! Även om du känner att just det (mina krafter har tagit slut nu) är det ändå en styrka du har inom dig.
Försök att vara ute (även om det lite kallt nu) och röra på dig. Det kan bidra till att du blir tröttare i kroppen och sover lite bättre. Det ger energi, som du nu i alla högsta grad behöver.
Och som sagt, ring till BUP och ta reda på när de snarast kan ta emot dig!