Men bästa kompis tog livet av sig
Hej! Men bästa kompis tog livet av sig i helgen, vilket har gjort mig väldigt nedstämmd så jag har börjat skära mig ovh går bara i långärmade tröjor. Idag så blev min storasysters bästa kompis överkörd av ett tåg och jag känner ju honnomnoch så. Han lever just idag. Behöver hjälp att få må bra igen hjälp!
anonym

BUP svarar:
Hej
När jag läste ditt brev tänkte jag: detta händer inte. Hur är det möjligt att två jobbiga omskakande händelser sker med så kort tid emellan. Att din bästa kamrat valde att ta sitt liv är ju hemskt tragiskt och sorgligt.
Här behöver du mycket tröst och stöd av familjen och andra vuxna för att ta och bearbeta denna kris. Detta är jobbigt för alla och att du reagerat med att må dåligt och bli nedstämd förstår jag verkligen. Det vore konstigt om det inte kom någon reaktion tycker jag.
Sedan är jag glad att han överlevde tågolyckan. Nu vet jag ju inte hur skadad han blev men jag hoppas av hela mitt hjärta att han blir återställd. Din storasyster behöver också få hjälp med att hantera detta. Hur ser er kontakt ut?
Jag förstår verkligen att du behöver hjälp att få må bra igen. Dina föräldrar kan ju inte heller må bra och vara opåverkade av allt som hänt den senaste tiden. Så hela familjen skulle behöva krisstöd. Det finns bra hjälp att få.
Bra att du skrev till oss men du behöver också samtala om detta med någon vuxen du känner förtroende för.
Som ett första steg på vägen om du känner att det är svårt att prata med dina föräldrar och inte riktigt vet var du kan vända dig, skulle jag rekommenderar jag Bris. Där kan du vara anonym. Telefonnumret du ringer till syns inte på telefonräkningen.
Dom som arbetar på Bris har stor erfarenhet att prata m ed tjejer och killar i din ålder. Det kan vara skönt att få stöd och att få prata om din upplevelse och sorg över din kamrat och att berätta om tågolyckan.
Jag är bekymrad och tänker på hur jobbigt du måste ha det just nu. Det skulle vara skönt om det fanns någon vuxen som vet hur du har det och hur du mår som kan finnas då du är ledsen och behöver en kram och sällskap.