Psykisk hypokondri
Jag vet inte hur många frågor jag skickat till BUP och jag börjar bli galen på mig själv! Existerar psykisk hypokondri? Och om det gör det, hur vet man om man har det? För jag börjar seriöst tro att jag kan ha det då jag ständigt försöker hitta fel på mig själv.
En oroare

BUP svarar:
Hej!
Viken klok fråga du ställer! Javisst finns det människor som i onödan oroar sig för sin hälsa, som så att säga "samlar" all oro och ångest kring sin kroppsliga ohälsa (sjukdomar) eller - som du verkar göra - kring sin psykiska ohälsa.
Det handlar om samma mekanism, samma obestämda oro i botten, man väljer bara olika fokus -  antingen kroppen eller själen.
Nu vet jag inte vilka frågor du tidigare ställde till oss och vilka svar du fick. Alla mejl är ju anonyma. Men hypokondri är en plågsam fixering vid ett sjukdomstänkande som verkligen kräver någon sorts behandling.
Vilken behandling och var någonstans kan man få den? Jag tycker att du i första hand ska försöka formulera för dig själv och skriva ner vad det är som du oroar dig för. Hur går dina tankar? Vilka sjukdomar tror du att du har, vilka symtom lägger du märke till?
Detta är bra att göra i förväg, innan du söker hjälp, för det underlättar att du blir bemött på rätt sätt. Försök att vara så konkret du bara kan.
Sedan finns det olika vägar att välja. Helst ska du berätta för dina föräldrar vad du har samlat ihop på din lista. Då kan ni ringa till vårdcentralen och fråga om de har infört den så kallade "förstalinjen" psykiatrisk vård. På många ställen har man gjort det. Det betyder att du kan träffa en psykolog eller kurator där och som direkt kan hjälpa dig. Det är också möjligt att du gör det själv.
Ett annat alternativ är att ni kontaktar den BUP- mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida) och går till väga på samma sätt som ovan.
Ett tredje alternativ är att du vänder dig till  ungdomsmottagningen helt på egen hand.
Sedan är det en fråga för behandlaren att reda ut vad det är för orsak till att du hela tiden "försöker hitta fel på dig själv" som du själv uttrycker det och hur du kan du kan ta itu med dem.
Oro och ångest ska behandlas oavsett vad man oroar sig för och det finns goda behandlingsmetoder för det.
Förläng inte ditt lidande - sök hjälp snarast möjligt.