Vad kan det vara?
Hej bup jag mår inte så bra jag har både ångest och stress och väldigt svårt för att koncentrera mig på lektioner ibland känns det till och med som att jag har ADD Elr ADHD har berättat det för mamma men hon säger att det är omöjligt men skulle ändå vilja få bekräftat av en riktig specialist på sånt här om ADHD och ADD. I skolan så har jag svårt att komma igång koncentrera mig och inte prata raktut kan också inte sitta still skulle jätte gärna få svar på vad det kan vara.

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du har det riktigt jobbigt i skolan! Klokt av dig att vilja veta vad det är som gör att du har det svårt.
Vi på BUP är specialister på bland annat Adhd/Add och ångest. Vi kan göra utredningar för att ta reda på varför någon mår allmänt dåligt och/eller har svårigheter med något speciellt. Det går däremot inte att säga om någon har Adhd utifrån en beskrivning i ett brev. Det är mer komplicerat än så. Att du har svårt med koncentration och är stressad kan ha med annat att göra, så det behöver undersökas noggrant.
Ett förslag är att du berättar för din mentor om hur du mår och hur du tycker att det är på lektionerna. Eller så går du direkt och pratar med någon i skolans elevhälsovårdsteam, som t ex skolsköterskan eller kuratorn. Du kan prata med någon i skolan utan din mamma/dina föräldrar, men sen kommer skolan tycka att det är viktigt att hon/de är med t ex så att mamma får säga vad hon tror att det beror på att du mår som du gör. Efter samtalet med kuratorn eller sköterskan kan de remittera er till BUP om det behövs en fortsatt utredning.
Det som är väldigt viktigt att veta är att du har rätt att få stöd i skolan så att du har det bra där och kan hänga med i undervisningen. Det ska du få oavsett om du har Adhd eller av andra skäl behov av extra stöd eller hjälpmedel. Läs mer om det här på Skolinspektionens sida för elever