Den fysiska smärtan lättar min ångest
Hej! Jag har under en längre tid haft ångest som jag inte kunnat hantera, detta har oftast resulterat i att jag slår i väggar (eller andra hårda ytor) eller helt enkelt på mina lår och ben. Det är impulsivt och det känns genast skönt efter att jag har gjort det. Som att den fysiska smärtan lättar min ångest. Detta brukar vara tecken på självskadebeteende, men jag skär inte mig själv och planerar aldrig att skada mig själv. Dessutom blir det inga långvariga skador, inte ens blåmärken. Min fråga är väl helt enkelt; räknas detta som ett självskadebeteende? Om inget negativt egentligen händer med min kropp, är det då verkligen skadligt?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det finns nog ingen klar gräns mellan vad som är  självskada och vad som inte är det. Det viktiga skälet till att skada sig brukar vara att skapa fysisk smärta. Om man som du kan skaffa smärta utan att skada sig varaktigt är det bättre än att skada sin kropp allvarligt, men mekanism är densamma – det hjälper för stunden mot ångest. Du undrar om det är skadligt. Antagligen inte fysiskt men kanske psykiskt? Finns det t ex ett moment av självbestraffning i det?
Men kanske är det ändå på sikt skadligt om det innebär att du inte kommer tillrätta med din ångest och att du inte har något annat sätt att hantera den? Det finns en risk också att du kommer att behöva trappa upp din smärtnivå för att det ska fungera och hur gör du då? Så oavsett frågan om det du gör är skadligt eller inte tycker jag du ska försöka få hjälp med din ångest så du slipper göra som du nu måste för att hantera den. Det finns mycket bra hjälp mot ångest, både samtalsbehandling och läkemedel. Den hjälpen kan du få på en vårdcentral eller BUP.